مغز انسان چگونه افراد مشهور را میشناسد؟
برخی از مردم مانند عکاسانی که همواره همراه بازیگران و سایر افراد مشهور هستند، حتی زمانی که افراد مشهور، عینکهای آفتابی کاملاً تیره به چشم بزنند و یا مدل موی خود را تغییر بدهند، میتوانند آنها را بشناسند. دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که شناسایی و شناخت فوری افراد مشهور میتواند به وجود برخی سلولها در مغز مرتبط باشد.
به گزارش پورتال یو سی (شما می توانید)، یکی از یافتههای علمی پژوهشگران این است که صرف نظر از اینکه از چه زاویهای به اشیا و یا افراد نگاه کنیم و یا اینکه آنها ظاهر خود را تغییر داده باشند، باز هم میتوانیم به سرعت آنها را بشناسیم. متخصصین علم عصبشناسی تصور میکنند که احتمالاً گروهی از سلولهای عصبی در مغز مسئول این توانایی انسان باشند.
از این مفهوم گاه به نظریه سلول مادربزرگ تعبیر میشود. زیرا اینطور تصور میشود که تمامی مفاهیم و تصوراتی که در مورد عزیزانمان و یا افراد شناخته شده داریم، میتواند در یک نورون ذخیره شود.
بر اساس مقالهای که در مجله نیچر (Nature) به چاپ رسیده است و در آن یافتههای پژوهشگران دانشگاههای UCLA و کلتک منعکس شده است، اطلاعات مربوط به یک بازیگر مشهور مثل جنیفر آنیستون در یک سلول عصبی ذخیره میشود، بطوریکه شاید بتوان آن را سلول جنیفر آنیستون نامید. این سلول در جریان بررسی مغز یک بیمار مبتلا به صرع شناسایی شده است.
در جریان این بررسی، 87 تصویر از افراد مشهور مختلف، ساختمانهای معروف، حیوانات و اشیای گوناگون به این فرد نشان داده شد. اما سلول یاد شده فقط در مواجهه با 7 عکس خانم آنیستون تحریک شد.
نکته جالب در مورد این سلول این است که فقط به تصاویر جنیفر آنیستون واکنش نشان داد. اما به عکسهای جولیا رابرتس که از لحاظ ظاهری و حتی مفاهیم تداعی کننده شباهت قابل توجهی به آنیستون دارد، هیچ عکسالعملی نشان نداد.
مورد جالب توجه دیگر در ارتباط با این سلول این است که زمانی که خانم آنیستون در کنار برت پیت (همسر سابق خود)، نشان داده شد، به هیچ وجه تحریک نشد.
در فرد دیگری، یک نورون حساس به بازیگر مشهور، هال بری شناسایی شد. نه تنها تصاویر این بازیگر نورون مورد نظر را در مغز وی تحریک میکرد بلکه، کاریکاتور و املای نام این بازیگر نیز عکسالعمل مشابهی در این سلول ایجاد میکرد.
در آزمایشی دیگر، تصاویر خانه اپرای سیدنی و نیز کلمات اپرای سیدنی باعث تحریک گروهی از نورونها در فرد مشاهده کننده شد. این در حالی بود که تصاویر و نام سایر ساختمانها مانند برج ایفل چنین واکنشی را ایجاد نکرد. در آزمایش دیگری، حدود یکصد عکس به همین افراد نشان داده شد و فعالیت حدود 50 نورون در قسمت میانی لوب پیشانی آنها که مرتبط با عملکرد حافظه میباشد، بوسیله الکترودهایی که به آنها متصل شده بود، رصد میشد.
نکته جالب توجه این بود که تنها 3 درصد از این تصاویر باعث تحریک یکی از این نورونها شد. با این حال، هیچکس نمیتواند ادعا کند که تنها یک سلول در مغز برای جنیفر آنیستون و یا برج ایفل وجود دارد. از این پژوهشها میتوان نتیجه گرفت که مغز انسان اطلاعات، مفاهیم و تصاویر مربوط به افراد و مکانهای مشهور را در تعداد معدودی از نورونها ذخیره میکند.
این موضوع به مغز کمک میکند که با افزایش روزافزون تعداد افراد، مکانها، برندها و محصولات مشهور، با کمبود فضای لازم برای ذخیرهسازی اطلاعات مربوط به آنها مواجه نشود.