چگونه ایده های خود را ارزیابی کنیم؟
با افکار و ایده های کوچک، می توان به آرزوهای بزرگ دست یافت. نقطه ی شروع بسیاری از فعالیت های اقتصادی، یک ایده خوب در زمان مناسب است.
- چگونه بهترین ایده را از میان ایده هایمان برگزینیم؟
- برای انتخاب بهترین ایده چه کاری انجام دهیم؟
- آیا میزان علاقه ی خود به ایده را ملاک قرار دهیم؟
- آیا ایده ای را برگزینیم که نسبت به دیگر ایده ها تازه تر و جدیدتر باشد؟
- آیا ایده ای را برگزینیم که سود و منفعت بیشتری به همراه دارد؟
برای دست یافتن به پاسخ سوال های فوق و از همه مهم تر «چگونه از میان چند ایده، ایده ی مناسب را انتخاب کنیم؟» باید از بیان ایده های خود، ترس و نگرانی نداشته باشید. عادت ها، سنن و تبعیت از دیگران را کنار بگذارید. شما می توانید با طی کردن مراحل زیر، ایده های خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
برای این کار بهتر است ابتدا از خود سه سوال بپرسید:
- آیا واقعاً من از این ایده خوشم می آید؟ اگر ایده آنقدر ذهن شما را مشغول کرده که تمام وقت و انرژی خود را صرف آن کنید، آن وقت می توانید بگویید واقعاً از آن ایده خوشم می آید.
- آیا این ایده برای فرد دیگری جالب می باشد؟ بهتر است مطمئن شوید که افرادی نسبت به آنچه که می خواهید ارائه دهید، علاقه مند هستند. این افراد شاید مشتری شما بشوند و یا در کسب و کارتان سرمایه گذاری کنند.
- آیا مردم برای آنچه قصد دارید ارائه دهید، پولی پرداخت می کنند؟ اغلب افراد زمانی که چیزی راجع به محصول یا ایده ی جدیدی می شوند، برانگیخته، هیجان زده و حتی مشتاق می شوند. اما آنچه اهمیت دارد این است که مردم چقدر حاضر هستند برای آن پول بپردازند. اگر مردم حاضر نباشند برای آنچه که شما فکر می کنید با ارزش است، پولی پرداخت کنند، باید درباره ی موضوع تجدید نظر کنید.
طبیعی است که در ابتدا مشتری های بسیاری شناسایی نکنید، چون آنها شناختی از خدمات یا محصول شما ندارند، اما ایده تان باید برای حداقل چند نفر انگشت شمار!، جالب و جذاب باشد.
در مرحله بعدی، ایده هایتان را با چند نفر از دوستان قابل اعتماد و صمیمی خود مطرح کنید و نظر آنها را جویا شوید. اگر به شما گفتند که «دیوانه شده اید» یا «فکرش را نکن به درد نمی خورد»، دلسرد و ناامید نشوید؛ زیرا بسیاری از مبتکرین و مخترعین بزرگ جهان نیز این جملات را زیاد شنیده اند.
از بین ایده هایتان، آنهایی که با موفقیت از دو مرحله ی بالا گذشتند را با سوال های زیر مورد ارزیابی قرار دهید:
1) تقاضای بازار
- آیا بازار هدف برای محصول و یا خدمات مورد نظر تعریف شده است؟
- آیا بازار هدف دارای ثبات است؟
- آیا بازار هدف از وسعت کافی برای پذیرش چنین ایده ای برخوردار است؟
2) ارزش محصول
- آیا محصولات و خدمات را می توان با کیفیت مناسب تولید و عرضه کرد؟
- آیا محصولات و خدمات، ارزش حقیقی به مصرف کننده عرضه می کنند؟
- آیا محصولات و خدمات به آسانی قابل فروش اند؟
3) ساده بودن روش تولید
- آیا محصولات و خدمات با نام و علائم تجاری شرکت شما قابل عرضه هستند؟
- آیا محصولات و خدمات به راحتی قابل بسته بندی هستند؟
- آیا محصولات و خدمات بدیع و نو هستند؟
4) هزینه های تشکیلات اداری
- آیا شرکت می تواند با کمترین سرمایه گذاری به فروش محصولات و خدمات بپردازد؟
- آیا شما قادر به جمع آوری منابع و موارد مورد نیاز در خصوص محصولات و خدمات هستید؟
- آیا شما قادر به متقاعد کردن بانک به منظور اخذ وام در خصوص محصولات و خدمات هستید؟
5) پتانسیل تبلیغاتی
- آیا محصولات و خدمات در قالب عبارات و کلمات قابل تعریف و تبلیغ هستند؟
- آیا محصولات و خدمات شما وابسته به تبلیغات اند؟
- آیا محصولات و خدمات ارائه شده توانایی ایجاد انگیزه و رغبت اولیه را برای مشتریان خواهد داشت؟
6) پتانسیل ارتقاء
- آیا نتایج حاصل از آزمایش محصولات و خدمات، صحیح و قابل اطمینان هستند؟
- آیا شما قادر به ارتقاء محصولات و خدمات با همان نام خواهید بود؟
- آیا شما قادر به آزمایش محصولات و خدمات در یک دوره زمانی کوتاه هستید؟
7) پتانسیل توسعه
- آیا شما قادر خواهید بود تا در آینده با ارتقاء محصولات و خدمات، آنها را با یک نسخه جدیدتر ارائه نمایید؟
- آیا محصولات فروش خارجی خواهند داشت؟
- آیا چرخه عمر محصولات و خدمات، کوتاه یا بلندمدت است؟
8) پتانسیل سود
- آیا محصولات و خدمات می توانند به تنهایی زمینه های فروش را ایجاد نمایند؟
- اگر شما از ارائه فعالیت تجاری خسته شوید، آیا امکان فروش آن به دیگری وجود دارد؟
- اگر فروش شما رو به کاهش باشد آیا شما قادر به توقف زیان و شروع طرح جدید دیگری خواهید بود؟
در نهایت پس از آنکه ایده مناسب خود را پیدا کردید، برای پیاده سازی ایده نهایی به سوالات زیر پاسخ دهید:
- پذیرش: به چه روشی می توانم پذیرش دیگران را برای ایده ام کسب کنم؟ چه مزایایی می توانم برای ایده ی خود نشان دهم؟ به خاطر داشته باشید که هر یک از ما از دید خود به مسائل می نگریم. بنابراین از این فرض که دیگران مانند شما به مسئله نگاه می کنند، خودداری کنید.
- پیش بینی: چگونه می توانم ایرادها و اعتراض هایی را که به ایده ام ممکن است وارد آید، پیش بینی کنم و بدین وسیله برای فائق آمدن بر آنها بهتر آماده باشم؟
- کمک و همکاری: افراد یا گروه های دیگر به چه طریقی ممکن است در بکار بردن ایده ام با من همکاری کنند؟
- مکان: چه جاها و مکان هایی ممکن است جهت اجرا کردن ایده ی من دارای مزیت باشند؟
- زمان: به چه طریقی ممکن است از زمان ها، روزها و تاریخ های خاصی برای پیاده کردن ایده ام بهره ببرم؟
به ایده های عجیب و غریب خود نیز توجه کنید. بررسی ایده های عجیب و غیر عادی می تواند موجب به خلق ایده هایی شود که نه تنها بکر هستند بلکه ممکن است تبدیل به راه حل های بسیار موثری شوند.
[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]
مقاله علمی و آموزشی «چگونه ایده های خود را ارزیابی کنیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب کارآفرینی گام به گام، نوشته ی محمد کیا – سعیده نساج – نسرین احمدزاده و عباس نورا از انتشارات جهاد دانشگاهی، منتشر شده در تابستان 1386 با شابک 7-12-2940-964-978 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.
[/toggle]