هک رشد چیست؟ هکر رشد یا خالق رشد کیست؟
هک رشد مجموعهای از تکنیکهای بازاریابی آنلاین برای گسترش تکنولوژی شرکتهای نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجههای اجتماعی برای فروش محصولات و بدست آوردن ارائه بهتر میباشد. همانطور که میدانیم اصلیترین تفاوت استارتآپها و کسبوکارها میزان و سرعت رشد آنها است که این به استفاده استارتآپها از تکنولوژیهای روز برمیگردد. استارتآپها در مراحل آغازین فعالیتشان به رشد نیاز دارند تا بتوانند از حذف شدن خود از عرصه رقابت جلوگیری کنند. به همین دلیل به یک هکر رشد یا خالق رشد نیاز دارند.
هکر رشد کسی است که کارها و تصمیماتش را بر اساس شاخص رشد تنظیم میکند. در خیلی از اوقات هکر رشد یا خالق رشد از SEO، تحلیل سایتها، بازاریابی محتوا و تستهای A/B استفاده میکنند. هکرهای رشد از روشهای کم هزینه و جایگزینهای مناسب برای بازاریابی سنتی استفاده میکنند.
بنابراین، هک رشد را میتوان به بیان بهتر این گونه تعریف کرد: میانبُر زدن از شیوههای معمول بازاریابی و جلب کاربر، به شیوههایی سریعتر، کارآمدتر و کمهزینهتر.
به عنوان مثال استفاده از شبکههای اجتماعی و بازاریابی ویروسی به جای خرید تبلیغات از رادیو، تلویزیون و روزنامه در بازاریابی سنتی یکی دیگر از روشهای هک رشد است. شرکتهای فیسبوک، توییتر، لینکدین و ایر بیانبی همه از روشهای هک رشد استفاده کردهاند.
چگونگی پیدایش هکر رشد
واژه هکر رشد توسط شان الیس در سال 2010 ابداع شد. شان به استارتآپهای زیادی کمک کرد تا رشد باورنکردنی را تجربه کنند. معروفیت او از زمانی آغاز شد که بیشتر شرکتها در مرحلهای بودند که نیاز به رشد کاربرانشان داشتند. البته پایین بودن هزینه خدمات او در مقایسه با بازاریابان حرفهای عامل دیگر موفقیت و محبوبیتش بود.
شان با ورودش به هر استارتآپ خیلی سریع سیستم فروش و فرآیندهای سازمانی را تغییر میداد و با کمک تکنیکهای ساده و کمهزینه موتور رشد آن استارتآپ را روشن میکرد و بعد از مرتب شدن کارها به دنبال شخصی میگشت تا کلید و مسئولیت ادامه کار را بدست او بسپارد.
باید به این نکته توجه داشت که هک رشد جایگزینی برای بازاریاب نیست. بلکه عنوانی کاملاً متفاوت با آن است. بازاریابها در حوزههای زیادی مهارت دارند اما مناسب دوران آغازین رشد استارتآپها نیستند. در مرحله نخست شکلگیری و رشد استارتآپها نیاز به تشکیل و مدیریت تیم بازاریابی و یا مدیریت فروشندگان بیرونی و حتی تدوین برنامه استراتژیک بازاریابی و خیلی چیزهای دیگری که بازاریابها آنها را لیست میکنند، نیست.
تکنیکهایی برای هک رشد
- مخاطبانی را انتخاب کنید که مخاطبان بیشتری را به شما میرسانند. از اینفلوئنسرها، رسانهها و مشارکتکنندههای عمومی که به تعداد زیادی دنبالکننده متصل هستند، استفاده کنید.
- مخاطبان رقبای خود را هدف قرار دهید. این گونه به مخاطبانی دسترسی پیدا میکنید که به حوزه شما علاقهمند هستند.
- برای مخاطبان خود محتوای با ارزش تولید کنید. مردم ترجیح میدهند از برندهایی خرید کنند که محتوای با ارزشی در اختیار آنها قرار میدهند.
- در تمامی صفحات وبسایت خود از محتوای مرتبط استفاده کنید.
- لیست ایمیل هدفمند بسازید.
- از توصیههای مشتری برای افزایش فروش استفاده کنید.
- مشتریان را پیگیری کنید. زیرا آنها به راحتی از خرید منصرف میشوند.
- مسابقات آنلاین برگزار کنید. از این طریق میتوانید با جمعآوری اطلاعات به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید.
- کمپینهای هدفمند بسازید.
- ترویج کنندگان را بیشتر تشویق کنید. زیرا مردم به گفته همنوعان خود بیشتر اهمیت میدهند.