چگونه از فیسبوک برای بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟
شبکه های اجتماعی همانند فیسبوک این روزها برای کسب و کارها تبدیل به یک ابزار ضروری شده اند تا بتوانند به کمک آنها برند خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنند. بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک اهمیت شبکه های اجتماعی را درک کرده اند و سعی می کنند از آنها به بهترین نحو استفاده کنند؛ اما چطور می توان از این شبکه ها به بهترین نحو استفاده کرد؟
انتخاب شبکه اجتماعی مناسب با نوع فعالیت و محتوای تولیدی شما، یکی از مهم ترین تصمیماتی است که در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید با آن روبرو شوید. اگر پلتفرمی را انتخاب کنید که با توانایی ها و استعدادهای کسب و کار شما هماهنگی داشته باشد خواهید دید که شبکه های اجتماعی تا چه حد برای شما ارزشمند خواهند بود.
بطور یقین فیسبوک با بیش از یک میلیارد نفر کاربر، معروف ترین شبکه اجتماعی دنیا است و برای بازاریابی محتوا گزینه ای مناسب می باشد؛ بنابراین ساختن یک صفحه در فیسبوک یعنی نمایش محصولات و برند خود به بیشترین تعداد مخاطب.
در این مقاله شما می توانید با شبکه اجتماعی فیسبوک برای بازاریابی محتوا آشنا شوید.
با تداول پست بگذارید.
فیسبوک همیشه بررسی می کند که یک شخص با چه اشخاصی و صفحه های دیگر ارتباط دارد و در نهایت میزان دسترسی محتوای 50 شخص و صفحه آخری که در نیوزفید وجود دارند را افزایش می دهد. این ارتباط می تواند شامل تعاملات و مشاهده پروفایل و عکس ها شود. برای اینکه اطمینان داشته باشید محتوای شما دیده می شود بهتر است سعی کنید همیشه در همان 50 تعامل آخر حضور داشته باشید. یکی از بهترین راه ها برای انجام اینکار این است که با تداولی ثابت و برنامه ریزی شده پست منتشر کنید، یعنی یک جدول زمانی انتشار طراحی کنید، جدولی که بتوانید طبق آن پیش بروید و برنامه ریزی شده پست بگذارید.
از پست های تعاملی، هوشمندانه استفاده کنید.
محتوای با کیفیت آنقدر جالب توجه هست که خودش بدون درخواست تعامل، تعامل دیگران را به خود جذب می کند. کمی خلاقیت به خرج دهید تا مخاطبان برای تعامل در پست های شما ترغیب شوند.
از عکس هایی با سایز مناسب استفاده کنید.
فیسبوک توصیه می کند عکس هایی که آپلود می کنید 1200 پیکسل باشند. این نکته خیلی مهم است چون فیسبوک عکس های با سایز مناسب را به عنوان محتوای با کیفیت می شناسد و این یعنی میزان دسترسی ارگانیک محتوای شما به حد چشمگیری افزایش می یابد.
بهترین زمان برای پست گذاشتن در فیسبوک را پیدا کنید.
روز و ساعتی که شما در فیسبوک محتوایی را به اشتراک می گذارید، تاثیر فراوانی روی میزان دسترسی محتوای شما دارد.
محتوای متنوع به اشتراک بگذارید.
به گفته فیسبوک، محتوای با کیفیت از کلیک ها و کامنت هایش تشخیص داده می شود. ولی احتمال کمی دارد که یک نوع محتوا بتواند هم کلیک های زیادی داشته باشد و هم کامنت هایش زیاد باشد. با ایجاد محتوای متنوع می توانید اطمینان یابید که در میزان تعامل پست های خود تعادل ایجاد می کنید و پست های شما دسترسی ارگانیک بیشتری خواهد داشت.
همچنین تجربه نشان داده است که مخاطبان ترجیح می دهند مطالب را به صورت کامل بخوانند تا اینکه روی پیوند آن کلیک کرده و به صفحه دیگری هدایت شوند. زیرا این هدایت ناخواسته در اغلب موارد آزار دهنده است. اگر مقصود از درج پیوند، جذب ترافیک برای وب سایت است، باید توجه کرد که این ترافیک در صورت جذب نیز پایدار نیست و ترافیک پایدار در اثر تعامل با مخاطبان و به صورت تدریجی بدست می آید.
سعی کنید محتوای خود را با موضوع برندتان مرتبط سازید.
فیسبوک دوست ندارد محتوایی در یک صفحه منتشر شود که به موضوع صفحه ارتباطی نداشته باشد و به محتوای نامربوط امکان دسترسی ارگانیک زیادی نمی دهد؛ بنابراین همیشه سعی کنید محتوایی را به اشتراک بگذارید که با موضوع برندتان بی ارتباط نباشد.
محتوای مناسب با موضوعات روز به اشتراک بگذارید.
فیسبوک به موضوعاتی که بیشترین بازخورد و تعامل را در شبکه داشته اند اهمیت بیشتری داده و آنها را بیشتر به نمایش می گذارد. پس مهم است تا با هوشمندی و شناسایی این موضوعات، بتوانید محتوای خود را با آنها هماهنگ کنید.
در بحث ها و موضوعات دیگر صفحات و گروه ها مشارکت کنید.
مشارکت، مشارکت می آورد. این یک اصل اساسی در محیط های اجتماعی اینترنت به حساب می آید. از طریق صفحه خود در بحث ها و موضوعات به اشتراک گذاشته شده توسط دیگران در سایر صفحات و گروه ها مشارکت کنید و اطمینان داشته باشید که این مشارکت توجهات را به سوی شما جلب خواهد کرد.
فیسبوک به نوعی ارتباط با دیگر اعضای این شبکه اجتماعی را به یک ضرورت تبدیل کرده، پس اگر زمان آن را نداشته باشید که با طرفداران خود در فیسبوک ارتباط برقرار کنید و به حرف هایشان گوش دهید، و به پرسش های آنها پاسخ دهید، می توان گفت فیسبوک گزینه مناسبی برای شما نیست.
در تمامی شبکه های اجتماعی از هشتگ هم استفاده کنید.
شاخص های عملکرد را در نظر داشته باشید.
فرض کنید که هم اکنون یک موسسه آموزشی، صفحه ای در فیسبوک راه اندازی کرده و برای آن محتوا تولید می کند و دنبال کننده جذب می کند و در صفحه های دیگر هم تبلیغ می کند و هر روز تعداد مطالب و تعداد لایک ها و تعداد دنبال کنندگان افزایش پیدا می کند و اینک صدها هزار نفر این صفحه را دنبال کرده اند. ممکن است مدیر موسسه، بتدریج آنقدر سرگرم این اعداد و ارقام شود که فراموش کند برای چه به فیسبوک آمده است. او در نهایت اقدام می خواهد. اقدام یعنی پولی که مردم برای ثبت نام واریز می کنند. اگر این اتفاق نیفتد، او در عمل شکست خورده است.
حتی در مورد کارهای غیر اقتصادی هم شرایط همین طور است. فرض کنید که یک نفر فیلمی درباره حقوق زنان می سازد یا یک نفر کمپینی در شبکه های اجتماعی برای رعایت بهتر قوانین ترافیکی راه اندازی می کند. تعداد بینندگان فیلم و تعداد لایک های تبلیغ، عدد مهم و جذابی است؛ اما صرفاً یک شاخص عملیاتی است. شاخص عملکردی این است که تعداد پرونده های خشونت علیه زنان، چند درصد کاهش پیدا کند و یا اینکه تعداد برگه های صادر شده جریمه خودروها کاهش پیدا کند.
فراموش نکنیم که بازاریابی حوزه جذابی است و کم نیستند افرادی که هدف بازاریابی را در میان زرق و برق ابزارها و بازیچه های آن فراموش می کنند.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «چگونه از فیسبوک برای بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.