ارتباط موثر در تیم کاری
اکثر اوقات ما اهمیت ارتباطات را در زندگی روزمره مان درک نمی کنیم و آن را نادیده می گیریم. یک گروه هدف محور از افراد یک تیم یا سازمان، آسان تر از دیگران می توانند به موفقیت برسند. مهم است که ما دیدگاه و نظرات خودمان را بطور موثر در اختیار افراد، در سازمانی که در آن مشغول بکار هستیم، قرار دهیم تا همه به سوی یک هدف واحد حرکت کنند.
برقراری ارتباط فرآیندی است که توسط آن، شخص می تواند افکار، ایده ها و احساساتش را بیان کند و آنها را به دیگران انتقال دهد. برقراری ارتباط، به هر روشی که باشد، تاثیرش در موفقیت یک فرد یا یک تیم بسیار موثر است. یک ارتباط بد یا بی اثر برابر است با ناتوانی فرد در ابراز نظراتش؛ از این رو عامل کلیدی در رسیدن به موفقیت، برقراری ارتباطات موثر است.
بطورکلی ما 5 نوع شیوه ارتباطی داریم: نوشتاری، گفتاری، عملی، الکترونیکی و غیر عملی. اما چرا در جهان امروز ارتباط اینقدر مهم است و تا این اندازه در رسیدن به موفقیت تاثیر می گذارد. در این مقاله شما می توانید با علل این موضوع آشنا شوید.
1) برقراری ارتباطات موثر باعث ایجاد روابط قوی در بین افراد می شود و همبستگی آنها را در یک گروه یا سازمان افزایش می دهد.
هر چقدر که شما راحت تر با شخصی ارتباط برقرار کنید، او با اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری تمایل به برقراری ارتباط با شما پیدا می کند. زمانی که میزان ارتباط بین اعضای گروه افزایش می یابد، همه آنها هدف یا اهداف مشترکی را دنبال می کنند و بنابراین راحت تر به آرمان های خود می رسند.
2) بطورکلی برقراری ارتباطات موثر از بسیاری سوء تفاهم ها جلوگیری می کند.
حدس و گمان نادرست، یک بحران بزرگ است، چون بسیاری از افراد تمایل دارند فکر کنند که دیگران از ذهنیت آنها اطلاع دارند؛ اما ابراز نظرات آنها به سوء تفاهم و کشمکش منجر می شود. مشکلات می توانند با وقت گذاشتن برای انتقال افکار و احساسات به شیوه ای دقیق حل شوند.
برقراری ارتباط بطور موثر مهم است، چون به این وسیله از بسیاری کشمکش ها و سوء تفاهم ها پیشگیری می شود و افراد یک تیم یا سازمان برای جلوگیری از این مسائل با هم هماهنگ و متحد می شوند.
3) بهتر است تصمیمات و برنامه ریزی های مهم به صورت مکتوب درآیند.
این نوع مطالب نوشتاری می توانند به صورت مدارکی برای استفاده در آینده بکار روند و همچنین به حفظ هماهنگی و انسجام تیم با هدف ها و استانداردهای خاص کمک کنند.
4) ارتباط موثر الزاماً نباید توسط مدیریت برقرار شود.
چیدمان گروه باید به گونه ای باشد که هر یک از اعضاء بتوانند افکار و نقطه نظرات شان را ابراز کنند. اگر مواردی از سوء تفاهم یا شکایت پیش آمد، اعضای گروه باید بتوانند با رهبران گروه ارتباط برقرار کنند تا سلسله مراتبی ایجاد و طی شوند و ناامیدی و اصطکاک بین افراد تیم کاهش یابد.
5) تصمیمات اتخاذ شده در یک سازمان به مقدار زیادی به تفکرات و ایده هایی بستگی دارند که از برقراری ارتباط با دیگر کارمندان بدست می آیند.
استراتژی هایی مثل ایده پردازی و دیگر انواع تصمیم گیری ها احتیاج به افکار و نقطه نظرات اعضای گروه به عنوان ورودی اولیه دارند. چنین شیوه هایی نیازمند فراگیری ارتباطات موثر هستند تا بتوانند پروسه کامل رسیدن به موفقیت را طی کنند.
6) در یک تیم کاری بزرگ این یک قانون است که تمام اعضاء در سطحی یکسان از دانش و پیام های اطلاعاتی منتقل شده مطلع شوند.
در این سناریوها، جلسات و بحث های تیم به حل و فصل سوء تفاهم ها و شکاف های ارتباطی کمک خواهند کرد. برای اطمینان از موفقیت در یک تیم، اخبار و اطلاعات باید بطور موثری به اطلاع اعضای تیم رسانده شوند. ارتباط شفاهی دنبال شده با ارتباطات کلامی اطمینان می دهند که اطلاعات داده شده به همه اعضای تیم یکسان و دقیق است.
7) مدیریت شغلی و مسئولیت پذیری فعالیت هایی هستند که سازمان ها و گروه ها مکرراً با آنها مواجه می شوند.
اما اگر جزئیات شغلی بطور موثری منتقل نشوند، فعالیت های شبکه بطور رضایت بخش تکمیل نمی شوند و همین مسئله باعث شکست و افت شغلی می شود. بنابراین ارتباطات در این زمینه نقش مهمی را ایفا می کنند. اطلاع دقیق از جزئیات کار، مهم و ضروری است تا اقدامات لازم انجام شوند. پس برقراری ارتباط به صورت موثر، نه تنها یک عنصر ضروری برای رسیدن به موفقیت است، بلکه برای حفظ روابط حرفه ای، صلح آمیز و صمیمانه در یک سازمان نیاز است.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «ارتباط موثر در تیم کاری»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله آلاء نواح در مجله موفقیت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.