همکلاسی سلام 14 دی 1396
همکلاسی و همراه خوب یو سی؛ سلام
آیا می دانید استارت آپ ها چه نوع کسب و کارهایی هستند و مهم ترین دلیل موفقیت آنها در چیست؟
تعریف استارت آپ خیلی ساده نیست اما اهالی کارآفرینی ویژگی هایی برای آن برشمرده اند که از دیگر کسب و کارها تمایز داده می شوند. این ویژگی ها عبارتند از:
1) محوریت داشتن فناوری اطلاعات و ارتباطات: ممکن است شما یک تعمیرکار ماهر باشید و از این محل کسب درآمد کنید اما این کسب و کار ارتباط تنگاتنگی با اینترنت و فناوری اطلاعات ندارد، بنابراین استارت آپ نیست.
2) قابلیت تکثیر (مقیاس پذیری): استارت آپ ها قابلیت رشد و تکثیر دارند؛ به عنوان مثال یک فروشگاه پوشاک در نهایت می تواند یک محله یا رهگذران آن محله را پوشش دهد. اما یک فروشگاه اینترنتی، می تواند به مناطق و شهرها و حتی کشورهای دیگر گسترش یابد.
3) بازار دوسویه: البته ایجاد بازارهای دوسویه ویژگی همه استارت آپ ها نیست اما یک موضوع بسیار رایج در دنیای کسب و کارهای نوین و مبتنی بر فناوری اطلاعات است. در واقع ظهور استارت آپ ها و گسترش اینترنت، انقلابی در ایجاد بازارهای دوسویه ایجاد کرده است. هرگاه مدل کسب و کار شما، نه ارائه یک کالا یا خدمات، مبتنی بر متصل کردن دو سوی بازار (متقاضیان یک کالا یا خدمت و عرضه کنندگان آن) باشد، یا اینکه مجبور باشید به جای جلب نظر یک گروه از مشتریان، نظر دو گروه را جلب کنید، شما با یک بازار دوسویه مواجه هستید.
حالا نکته مهم این است که راه اندازی هر استارت آپی به موفقیت نمی رسد. در اصل 99 درصد استارت آپ ها طی 5 سال اول یا شکست می خورند یا به سختی خود را سر پا نگه می دارند.
بیل گراس (Bill Gross) استارت آپ های (شرکت های نو پا) زیادی را بنیانگذاری کرده و در رشد و پیشرفت بسیاری از آنها نیز نقش داشته است. حضور و فعالیت در این حوزه باعث شد کنجکاوی بیل نسبت به دلایل موفقیت و شکست استارت آپ ها برانگیخته شود و در همین راستا، او داده های فراوانی را از صدها شرکت متعلق به خود و دیگران گردآوری و این شرکت ها را بر اساس پنج عامل رده بندی کرد. وی در پژوهش های خود به شاخصی دست یافت که در مقایسه با سایر شاخص ها نقش بسیار چشمگیر در موفقیت استارت آپ ها ایفا می کرد. این یافته حتی بیل را شگفت زده کرده بود.