ویژگی های هواپیمای بوئینگ ۹-۷۷۷

تبلیغات

خانواده ۷۷۷-X، جدیدترین، پیشرفته ترین و دوربردترین هواپیمای پهن پیکر شرکت بوئینگ هستند که نسخه جدید آن، بزرگترین هواپیمای دو موتوره جهان نیز به حساب می آید. نسخه هایی از این هواپیما از سال ۲۰۲۱ به صورت عملیاتی در اختیار خطوط هوایی قرار خواهد گرفت تا اولین مسافران را جابجا کنند. خانواده هواپیمای مسافربری بوئینگ ایکس-۷۷۷ شامل دو نسخه ۹-۷۷۷ و ۸-۷۷۷ است. نوع هشت آن توانایی جابجایی ۳۸۴ مسافر را تا برد پروازی ۱۶,۱۷۰ کیلومتر دارا است و نسخه ۹-۷۷۷ می تواند ۴۲۶ مسافر را بیش از ۱۳,۵۰۰ کیلومتر جابجا کند.

شنبه پنجم بهمن ماه سال ۱۳۹۸، اولین هواپیمای ۹-۷۷۷ به صورت آزمایشی در آسمان پرواز کرد تا نخستین گام خود را برای پرواز تجاری سال بعد با موفقیت بردارد. البته این هواپیما احتیاج به آزمایش های فراوان دیگری نیز دارد تا بتواند از اواخر سال ۲۰۲۱ برای اولین بار در خطوط هوایی مورد استفاده قرار بگیرد.

در این مقاله شما می توانید با شروع آزمایش و ویژگی های هواپیمای بوئینگ ۹-۷۷۷ آشنا شوید.

نسخه ۹ هواپیمای پهن پیکر ۷۷۷ بیش از ۷۶ متر طول دارد و موتورهای آن ساخت شرکت جنرال الکتریک هستند. این هواپیمای پهن پیکر حتی با پُر شدن تمام ظرفیت خود می تواند بیش از ۱۶ هزار کیلومتر را با یکبار سوخت گیری بپیماید. ظرفیت مسافربری هر دو هواپیمای جدید از مدل ایرباس ۱۰۰۰-۳۵۰-A که ۳۶۰ مسافر را جابجا می کند، بیشتر است.

تبلیغات

از مهم ترین ویژگی های مدل جدید هواپیمای بوئینگ می توان به بال های تاشو و بزرگترین موتور برای هواپیمای تجاری جهان اشاره کرد. در جدول زیر می توانید مهم ترین مشخصات فنی این هواپیما را با رقیب اروپایی آن مقایسه کنید.

مقایسه پرچمداران بوئینگ و ایرباس

عنوان

بوئینگ ۸-۷۷۷

بوئینگ ۹-۷۷۷

تبلیغات

ایرباس ۱۰۰۰-۳۵۰آ

قابلیت حمل مسافر (تعداد صندلی)

۳۸۴

۴۲۶

۳۵۰

برد عملیاتی

۱۳,۵۰۰ کیلومتر

۱۶,۱۷۰ کیلومتر

۱۵,۶۰۰ کیلومتر

طول

۶۹.۷۹ متر

۷۶.۷۲ متر

۷۳.۸۸ متر

دهانه بال (عرض)

روی زمین ۶۴.۸۲ متر

در پرواز ۷۱.۷۵ متر

روی زمین ۶۴.۸۲ متر

در پرواز ۷۱.۷۵ متر

۶۴.۷۵ متر

موتور

GE9X جنرال الکتریک

۴۷۰ کیلونیوتن

GE9X جنرال الکتریک

۴۷۰ کیلونیوتن

رولزرویس Trent XWB

۴۳۲ کیلونیوتن

قیمت

۴۱۰ میلیون دلار

۴۴۲ میلیون دلار

۳۵۲ میلیون دلار

پرواز آزمایشی

در شرایط معمولی، اولین پرواز هر هواپیما بهانه ای برای جشن گرفتن است و اتفاق های این چنینی شاید دو بار در هر ۱۰ سال اتفاق می افتند. با این حال، گویا این موضوع به رسم نانوشته ای تبدیل شده که اولین پرواز تمام هواپیماهای بوئینگ در شرایط بد اتفاق بیفتد. شرایط آب و هوایی نامناسب، اولین پرواز را دو بار به تعویق انداخت اما در نهایت صبح شنبه پنجم بهمن ماه (۲۵ ژانویه) همه چیز برای پرواز مساعد شد.

مهمانان مراسم همراه با خبرنگاران و اصحاب رسانه در پایگاه هوایی پین (Paine Field) در شمال سیاتل که کارخانه تولید بدنه بوئینگ پهن پیکر است، جمع شده بودند. هواپیما از آشیانه خود خارج شد و به سمت باند پرواز رفت. سرعت وزش باد در پشت هواپیما به حدود ۱۵ کیلومتر بر ساعت رسیده بود که هواپیما به راه افتاد. پرچمدار بوئینگ در مدت زمان کوتاهی به سرعت مورد نظر خود رسید و حجم زیادی از گرد و خاک و ذرات معلق در هوا به دنبال آن بلند شد. عملیات تیک آف (برخاستن از زمین) ۳۰ ثانیه طول کشید و لحظاتی بعد، بوئینگ ۹-۷۷۷ به آسمان بلند شد و دقایقی بعد اوج گرفت.

حاضران در مراسم اولین پرواز که پس از اوج گرفتن آن، خیال شان راحت شده بود؛ با هیجان فراوان و صدای بسیار زیادی که با صدای موتورهای هواپیما ترکیب شده بود، آن را تشویق می کردند. شاهدان پرواز، پدیدار شدن رنگین کمان را همزمان با پرواز آزمایشی، نشانه ای مثبت برای این هواپیما تفسیر کردند.

پرواز آزمایشی برای چهار ساعت برنامه ریزی شده بود اما به دلایلی که مشخص نشد، زمان پرواز کوتاه تر شد و بوئینگ ۹-۷۷۷ بعد از سه ساعت و ۵۱ دقیقه پرواز در آسمان، روی باند خیس شده از باران فرود آمد.

راه طولانی تا صدور گواهینامه های پرواز

همه هواپیماها باید پروازهای آزمایشی زیادی را در مسیرهای دشوار انجام دهند تا گواهینامه پروازشان صادر شود و در نهایت خدمات مسافربری برای آنها مجاز شود. بطور متوسط، ورود هر هواپیمای کاملاً جدید به بازار، بین ۵ تا ۷ سال طول می کشد. در پرواز اولیه هواپیما بوئینگ ۹-۷۷۷، به دلیل مسائل ایمنی و امنیتی، مسیرهای شمالی و غیر مسکونی مانند ساحل واشینگتن برای پرواز انتخاب شده بود.

این هواپیما اولین پرواز آزمایشی خود تا ارتفاع ۱۴ هزار پایی (۴,۳۰۰ متری) بالا رفت و سپس به سمت شرق برگشت. البته در پرواز این هواپیما موانع طبیعی زیادی وجود داشت. به عنوان مثال یک روز قبل از پرواز، ابرها ۶۰۰ متر پایین تر آمدند. باران بارید و باد با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت وزیدن گرفت.

شرکت بوئینگ تصمیم دارد که مراحل طولانی دریافت گواهینامه پرواز را طوری به پایان برساند که در سال ۲۰۲۱، سری هواپیماهای ۷۷۷-ایکس در چرخه پروازی تجاری خطوط هوایی مورد استفاده قرار بگیرند. البته حتی با افزایش نظارت و آزمایش های مختلف برای صدور گواهینامه، باز هم تاریخ دقیق خدمات دهی این هواپیما مشخص نیست و به احتمال زیاد مسافران می توانند در اواخر سال ۲۰۲۱ از این هواپیما در لوفت هانزا استفاده کنند.

ویژگی های بوئینگ ۹-۷۷۷

هواپیمای جدید، جانشین موفق ترین هواپیمای تولید بوئینگ یعنی ۷۷۷ است که برای اولین بار نزدیک به ۲۵ سال پیش وارد بازار شد. بوئینگ ۹-۷۷۷ با طولی بیش از ۷۶ متر، بزرگترین هواپیمای تجاری است که تاکنون ساخته شده است. این هواپیما با داشتن این بدنه، تقریباً ۳ متر بزرگتر از مدل قبلی خود است؛ می تواند سه ردیف ۱۰تایی صندلی اقتصادی بیشتر از مدل قبلی در خود جای دهد و برای ۴۲۶ مسافر با دسته بندی معمولی دو کلاس مناسب است.

برای بلند کردن این هواپیمای غول پیکر که وزن بیشینه آن در زمان برخاستن از زمین به ۳۵۱ هزار کیلوگرم می رسد، شرکت بوئینگ بال های پلیمری تقویت شده با فیبر کربن ساخته که بیش از ۷۰ متر طول دارند و بزرگترین ساختار کامپوزیت دنیا را تشکیل می دهند.

بال ها بزرگتر از ابعاد استاندارد باندها، گیت ها و آشیانه های موجود است؛ از این رو بال بوئینگ ۷۷۷-ایکس به صورت متمایزی طراحی شده و نوک آن به اندازه تقریباً سه متر قابلیت تا شدن دارد؛ به این ترتیب بال قبل از بلند شدن از زمین به گشوده ترین حالت باز می شود، در طول پرواز کاملاً گشوده می شود ولی هنگام فرود بسته می شود.

البته این ویژگی در هواپیماهای جنگنده نیروی دریایی متداول است که برای فرود در ناوهای هواپیمابر ساخته شده اند اما بال های تاشو در هواپیمای مسافربری برای اولین بار اتفاق افتاده است. در دوره ای که بیشتر شرکت های هواپیمایی بر دوستی با محیط زیست تاکید دارند، بوئینگ ادعا کرده که از هزینه های هر صندلی تنها ۱۳ درصد سود خالص بدست می آورد و نسبت به هواپیمای بوئینگ ۳۰۰ER-777 که ۳۶۵ صندلی دارد، ۲۹ درصد گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کند.

بوئینگ مدعی است که هواپیمای جدید آن، ۲۲ درصد کارآمدتر از بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا (ایرباس) A380 است. در بیشتر هواپیماها، بخش بیزنس کلاس یا فرست کلاس (پرمیوم) امکانات بیشتری نسبت به بخش اکونومی (معمولی) دارند و پرواز راحت تر و بهتری را برای مسافران آن بخش فراهم می آورند اما بوئینگ ۷۷۷-ایکس قرار است تا تجربه پرواز را برای تمام مسافران بهبود دهد. این هواپیما بدنه بزرگتر و پنجره های بزرگتری در مقایسه با دیگر هواپیماها دارد؛ بنابراین صندلی های هواپیما بخصوص در بخش اکونومی بزرگتر از دیگر هواپیماها هستند و راحتی بیشتری را برای مسافران فراهم می کنند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «ویژگی های هواپیمای بوئینگ ۹-۷۷۷»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله عباس خاراباف از مجله دانستنیها، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا