8 مرحله برای شروع کسب و کار؛ وقتی نمی دانید باید از کجا شروع کنید!

اگر می خواهید کسب و کاری را آغاز کنید، اما نقطه شروع را نمی دانید، نگران نباشید؛ شما تنها نیستید. عده زیادی از مردم هستند که معتقدند شغلی که دوست داشته باشند، وجود ندارد و مابقی هم به این نتیجه رسیدند که بهتر است شغلی را که عاشقش هستند و دقیقاً متناسب با اهداف آنها است، ایجاد کنند.

مهم نیست که با چه انگیزه ای تصمیم گرفتید که رئیس خودتان باشید؛ شما می توانید با 8 گام زیر از همین امروز شروع کنید.

1) در مقابل خودتان ایستادگی کنید.

اگر از وضعیتی کنونی خود ناراضی هستید، قبول کنید که هیچکسی غیر از شما نمی تواند آن را اصلاح کند. سرزنش کردن اوضاع اقتصادی جامعه، مدیرتان، همسرتان یا سایر اعضای خانواده، فقط اوضاع را وخیم تر می کند. تغییر، دقیقاً از همان جایی شروع می شود که با تصمیمی قاطع و آگاهانه برای ایجاد آن تلاش کنید.

2) شغل مناسب با شخصیت تان را شناسایی کنید.

خودتان را زیر ذره بین قرار دهید. با دقت به جنبه های مختلف وجودتان نگاه کنید (شخصیت، سبک زندگی اجتماعی، سن و…) و به ندای درونی خود گوش کنید. اصولاً انسان ها تمایل دارند که ندای درونی خود را نادیده بگیرند، حتی زمانی که عمیقاً معتقدند که درست است. از خودتان بپرسید چه چیزی حتی در اوج خستگی به شما انرژی می دهد؟ چطور می توان فهمید چه شغلی مناسب ما است؟

سه مورد زیر را قبل از شروع کسب و کارتان شناسایی کنید:

  1. به کارهایی که برای دیگران در گذشته انجام دادید، توجه کرده و به این فکر کنید که چطور می توانید مهارت انجام این کارها را در قالب یک کالا یا خدمت به دیگران ارائه دهید؟
  2. از دیگران تقلید کنید، به کارهایی که دیگران برای تولید آن کالا یا خدمت انجام داده اند با دقت توجه کنید و اصول کار را از آنها یاد بگیرید.
  3. شکاف موجود در بازار را شناسایی کنید. منظور از شکاف، فاصله بین عرضه یک کالا و تقاضای آن است. نیاز به کالا یا خدمتی را کشف کنید که شما دوست دارید آن را رفع کنید.

توجه داشته باشید بالاترین ریسک در این قسمت است. قبل از اینکه یک ریال هزینه کنید، مطمئن شوید که اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را کسب کرده اید.

3) طرح کسب و کار شانس شما را برای موفقیت افزایش می دهد.

بیشتر مردم برنامه ریزی نمی کنند؛ در حالی که به رونق گرفتن کسب و کار، افزایش نظم و ترتیب، تمرکز و اعتماد به نفس کمک شایانی می کند. نیازی نیست که طرح کسب و کارتان بیش از یک صفحه باشد. همزمان که شما اهداف، راهبردها و گام های عملی را روی کاغذ می نویسید، کسب و کارتان رنگ واقعیت به خود می گیرد. حالا این سوال ها را از خودتان بپرسید:

  • در حال ساخت چه کسب و کاری هستم؟
  • به چه کسی قرار است خدمت کنم؟
  • چه تعهداتی به خودم و مشتریانم دارم؟
  • اهداف، راهبردها و گام های عملی برای رسیدن به موفقیت کدام هستند؟

4) قبل از اینکه یک ریال هزینه کنید، نیاز جامعه هدف خود را بشناسید.

قبل از هزینه، تحقیق کنید که آیا مردم نیازمند کالا یا خدمات شما هستند یا نه؟ این در واقع مهم ترین بخش کار است. به عبارت دیگر، چه کسانی به جز خانواده و دوستان تان خریدار کالا یا خدمات شما هستند؟ مشتریان شما دقیقاً چه کسانی هستند؟ آیا کالا یا خدمات شما مناسب زندگی روزمره آنها است؟ کدام نیاز اساسی آنها با خدمات شما برطرف می شود؟

برای پاسخ به این پرسش ها، می توانید مقالات مرتبط با کسب و کار مورد نظر خود را مطالعه کنید. البته مهم ترین و موثرترین راه برای کسب اطلاعات معتبر در این زمینه، پرسش به صورت مستقیم از مشتریان و سپس با دقت گوش کردن به پاسخ آنها است.

5) از حساب شخصی خودتان و مقدار دقیق پولی که برای ایجاد کسب و کارتان نیاز دارید، آگاه باشید.

به عنوان یک کارآفرین، زندگی شخصی و کاری شما کاملاً به هم وابسته هستند. شما احتمالاً اولین و شاید تنها سرمایه گذار کسب و کار خود هستید؛ بنابراین داشتن درک درست از امور مالی شخصی تان و توانایی برای تفکیک درست آن، اولین گام ضروری قبل از تعیین میزان بودجه برای کسب و کار است. در این مرحله در نظر بگیرید که کسب و کارتان از چه نوعی است؟ مربوط به نیازمندی های زندگی روزمره افراد است (نیازمند سرمایه گذاری کم است)؟ یا یک کسب و کار با تکنولوژی بالا است (نیازمند سرمایه گذاری بسیار زیاد است)؟ حالا می توانید مقدار پولی را که برای سرمایه گذاری اولیه نیاز دارید، تخمین بزنید.

6) یک شبکه اجتماعی برای پشتیبانی بسازید.

بعد از اینکه تعهدات خود را مشخص کردید، باید یک شبکه اجتماعی متشکل از حامیان، مشاوران، شرکا و فروشندگان خود بسازید. اگر خودتان به کسب و کارتان اعتماد کنید، دیگران هم اعتماد خواهند کرد. هنگامی که از طریق این شبکه ها با افراد در ارتباط باشید، می توانید از آنها بپرسید که چگونه می توانید به آنها کمک کنید؟ در اینجا گوش کردن حتی از بازارگرمی هم بیشتر جواب می دهد. مهم نیست دقیقاً از کدام شبکه استفاده می کنید. سعی کنید سخاوتمند باشید و به افراد کمک کنید. اگر می توانید کالا یا خدمت خود را بدون گرفتن پول به آنها ارائه دهید. پس از مدتی با این کار شما اولین نفری خواهید بود که این افراد هنگام نیاز به آن کالا یا خدمت به شما مراجعه و شما را به دیگران معرفی می کنند.

7) با ارزشگذاری روی کالا یا خدمت خود، آن را بفروشید.

اگرچه افراد هر روز بابت کالا یا خدمت هزینه می کنند، اما دوست ندارند پول خود را صرف خرید کالا یا خدمات بی ارزش کنند. باید سعی کنید که واقعاً به آنها خدمت کنید. هرچه به افراد بیشتری خدمت کنید، در آینده پول بیشتری کسب خواهید کرد.

هنگامی که به نیازهای مشتریان خود فکر می کنید، این سوال ها را از خود بپرسید: چه چیزی می توانم به آنها بدهم؟ چگونه می توانم به آنها در رفع نیازشان کمک کنم؟ این روش می تواند راه های جدیدی را پیش روی شما باز کند تا با استفاده از آنها کالا یا خدمت خود را اصلاح کنید و بهای آن را افزایش دهید و این برای مشتریان شما هم خوشایند است.

8) به مشتریان اجازه دهید همه چیز را بدانند.

به مشتریان تان با اعتقادی راسخ و بدون احساس شرم بگویید چه کسی هستید و چه کار می کنید. با استفاده از شبکه های اجتماعی فراگیر، خبرهای جدید خود را درباره محصولات و خدمات تان در معرض دید قرار دهید و هر چیزی که فکر می کنید برای طرفداران تان جالب است، به آنها نمایش دهید. اگرچه شبکه های اجتماعی امروزی بسیار ضروری هستند و استفاده از آنها الزامی است، نباید قدرت اثربخشی روش های دیگر را برای برند شدن نادیده گرفت. روش هایی همچون بازاریابی دهان به دهان، وب سایت ها، بازاریابی اینترنتی، پست های وبلاگی، مقاله ها، تبلیغات روزنامه ای، ایمیل و تلفن.

اگر طبق این گام ها پیش بروید، شما موفق خواهید شد که رئیس خود باشید. فقط به یاد داشته باشید که تنها نیستید. فراموش نکنید که می توانید از تجربیات دیگر کارآفرینان از طریق ارتباط با آنها بهره مند شوید و از آنها کمک بگیرید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «8 مرحله برای شروع کسب و کار؛ وقتی نمی دانید باید از کجا شروع کنید!»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله سعیده صفدری در مجله موفقیت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا