7 نکته در زمینه مدیریت رشد
مدیریت رشد چالشی است که کارآفرینان هر روز با آن روبرو می شوند و در حالی که دیگران شاهد رشد سریع یک کسب و کار به سوی موفقیت هستند، فرد کارآفرین می داند که همیشه اینطور نیست. کسب و کارهای فراوانی را دیده ایم که به سرعت رشد کرده و به یک برند خانوادگی تبدیل شده اند یا مشاغلی که طی نسل ها به آهستگی پیش رفته اند. همچنین مشاغلی با آینده تضمین شده که به علت عدم مدیریت رشد زمین خورده اند.
در این مقاله شما می توانید با 7 نکته کلیدی برای مدیریت رشد آشنا شوید.
1) تیم مناسب
استارت آپ های جوان بیشتر توسط بنیانگذاران خود و علاقه و فعالیت آنها هدایت می شوند؛ اما آنها نمی توانند تمام کارها را انجام دهند. مالکان کسب و کارهای موفق در تمامی مراحل رشد خود تیمی قدرتمند دارند که از این رشد حمایت می کند. می دانیم که تفویض اختیار و مسئولیت و کنترل به دیگران دشوار است، اما غلبه بر این مانع روانی و فرهنگی موجب آزاد شدن وقت شما می شود تا بتوانید برای رونق کسب و کارتان تمام تلاش خود را بکنید.
2) سیستم مناسب
در کنار یک تیم مناسب، باید سیستم و زیربنای مناسبی هم برای حمایت از این رشد داشته باشید. سیستم های تکنولوژی فناوری، نرم افزارها، نیروی انسانی، بازاریابی و مکانیسم های مدیریتی و گزارش دهی می توانند مقدمه کار باشند. یک کسب و کار نوپا بعید است که همان اول کار بتواند از عهده همه این مخارج برآید. اما با برنامه ریزی می توانید همه موارد فوق را در برنامه های آینده بگنجانید و مشخص کنید که در کدام نقطه از منحنی رشد باید تجدیدنظر کنید.
3) برنامه ریزی شغلی داشته باشید.
یک کسب و کار جاه طلبانه باید برنامه ریزی مستندی داشته باشد که به وضوح مشخص کند چه هدفی دارد و چگونه می خواهد به آن برسد. برنامه ریزی های شغلی مسائل کلیدی مانند بازاریابی، ارتقاء محصولات و خدمات، منابع فیزیکی و انسانی و ارزیابی مالی را هدف قرار می دهند. برنامه ریزی های شغلی نباید مستندات آماری باشند، بلکه همزمان با رشد و تحول کسب و کارتان باید پیوسته مورد بازنگری قرار گیرند و تغییر کنند. برنامه های شما باید در جستجوی راهی برای ورود به بازارهای بین المللی باشند.
4) از اعداد چشم برندارید.
علت اصلی زمین خوردن یک کسب و کار، ضعف جریان مالی و مدیریت کار است. اغلب افراد موجودی حساب بانکی خود را معیار موفقیت کسب و کارشان می دانند، بدون اینکه متوجه باشند مثلاً ماه بعد باید مالیات هنگفتی بابت آن پرداخت کنند. مدیران کسب و کارهای کوچک با مدیریت منظم تاریخ پرداخت بدهی و تاریخ پس انداز و گردش پول، کنترل شدیدی روی مسائل مالی خود دارند. برنامه ریزی و بودجه بندی کمک می کند بدانید چگونه باید در آینده رشد کنید؛ مثلاً چه زمانی نیروی جدید استخدام کنید، چهارچوب جدید مشخص کرده و برای جلب مشتری هزینه کنید. نه فقط برای مقصد، بلکه برای راهی که می خواهید از آن به آنجا برسید نیز بودجه بندی کنید.
5) حواس تان به محصولات، خدمات و بازار باشد.
شاید امری بدیهی به نظر برسد، اما یک کسب و کار در حال رشد باید کیفیت محصولاتی را که به فروش می رساند و خدماتی را که ارائه می دهد، زیر نظر داشته باشد. باید مدام از مشتریان خود بازخورد بگیرید. پیوسته چک کنید که چگونه می توانید خدمات و محصولات خود را ارتقاء دهید، رشد خدمات و محصولات جدید بازار را ببینید و به نوآوری ادامه دهید.
6) مشاوران مناسب
درست همانطور که برای حمایت از خودتان و کسب و کارتان یک تیم مناسب اختیار می کنید، باید برای راهنمایی از مشاوران مناسب کمک بگیرید. این مشاوران باید کسب و کار شما و فشارهایی را که روی آن است، بشناسند و بتوانند تجربیات گسترده تر خود را روی کاغذ بیاورند و برای کمک به رشد کسب و کارتان یا تشخیص مشکلاتی که آن را عقب نگه می دارند، آگاهی ایجاد کنند. مشاوری را انتخاب کنید که بتواند با اهداف شما هماهنگ باشد و از آنها حمایت کند. مهم تر از آن، باید برای هدایت کسب و کار به شما اعتماد به نفس لازم را بدهد.
7) شرایط اقتصادی و شغلی ثبات ندارد و سیاست های داخلی و خارجی هم گاهی کوته بینانه هستند.
تکنولوژی های جدید و نوظهور هم با سرعت بی سابقه ای در حال تغییر محیط های کاری، شیوه تقابل ما با مشاغل، ارتباط مشاغل گوناگون با یکدیگر و مشتریان هستند. پس باید پیوسته با این چالش ها روبرو شوید و به آنها واکنش نشان دهید. برای عده ای اینکار به منزله برنامه ریزی برای آینده های گوناگون است. برخی مشاغل زیرک تر نیز به استقبال این چالش ها رفته و خودشان را با آنها هماهنگ می کنند.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «7 نکته در زمینه مدیریت رشد»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله سولماز فروتن در مجله موفقیت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.