چگونه در بازاریابی شبکه ای شرکت مناسب برای همکاری را پیدا کنیم؟
در اطراف ما هزاران شرکت بازاریابی شبکه ای هست که هر کدام از آنها نیز ادعا می کنند از دیگران بهتر می باشند. پس انتخاب درست شرکت بسیار مهم است؛ چون بسیار مایوس کننده خواهد بود اگر شرکتی را برای همکاری بلندمدت انتخاب کنید و زمانی که شروع به کار کردید، متوجه شوید که ای داد بیداد، بسته شد یا طرح های کمیسیون دهی را تغییر داد و یا کلاهبرداری هرمی بود.
در این مقاله شما می توانید با نکاتی آشنا شوید که به سنجش شرکت ها و انتخاب هوشمندانه از بین آنها کمک می کند.
1) پیگیری سابقه شرکت
اگر شرکتی را انتخاب کنید که در پنج سال گذشته سابقه موفق و درخشانی داشته، بسیار هوشمندانه عمل کرده اید. پرداخت به موقع سرمایه، روندهای مالی و میزان سوددهی آن را به دقت بررسی کنید. بیشتر شرکت ها بیش از پنج سال دوام ندارند. این موضوع به این معنا نیست که شرکت های تازه تاسیس معتبر نیستند، بلکه به این معنا می باشد که هنوز حقایق کافی درباره آنها آشکار نشده است.
2) مدیریت شرکت
مهم است که شما میزان صلاحیت مدیر شرکت را بررسی کنید.
- آیا مدیر شرکت در رشته بازاریابی شبکه ای حرفه ای است؟
- آیا بازاریابی شبکه ای فعالیت اصلی و تخصصی شرکت است یا نه؟
- آیا شرکت به کارهای نامرتبط دیگر مشغول نیست؟
بسیار مهم است شرکتی را انتخاب کنید که مدیران با تجربه در حوزه بازاریابی شبکه ای داشته باشد.
3) بررسی محصول یا خدمتی که ارائه می دهند.
این گزینه، هسته اصلی کار است. باید این نکته ها را مد نظر قرار دهید:
- تنوع محصول و خدمات
- محصولات مصرفی روزانه
- کیفیت و کمیت محصولات و خدمات
- ضمانت بازگشت پول
- منبع محصولات و خدمات
- عرضه ثابت و پایدار
- قیمت های رقابتی
- خدمات پس از فروش
4) نحوه پاداش دهی
این قانون باید برای همه یکسان رعایت شود. باید به تقلایی که فرد در کار می کند پاداش داد، نه معیارهای دیگر. باید طرح درآمدزایی باشد، نه کلاهبرداری برای ثروتمند شدن.
5) میزان حمایت
شرکت باید برنامه حمایت مناسبی درباره آموزش و انگیزش اعضاء داشته باشد که این امور در قالب سمینارها، کارگاه ها و ابزارهای آموزشی مثل ویدئو کلیپ ها و… قرار می گیرد. باید زیرسازی مناسبی شود که به تولید و ارائه محصولات و خدمات کمک کند. باید انبارها و مراکز تجمیع مناسبی برای حمایت از محصولات و خدمات وجود داشته باشد. باید شجره نامه و گزارش پاداش و انعام نیز وجود داشته باشد و به آسانی در دسترس قرار بگیرد.
6) فعالیت بین المللی
- آیا شرکت در خارج از کشور نیز فعالیت می کند؟
- آیا ممکن است تجارتش را به سراسر دنیا افزایش دهد؟
برای شرکت هایی که می خواهند در عرصه جهانی فعالیت کنند، این نکته موضوع مهمی است که در سطح جهانی رقابت کنند. با اینترنت به راحتی می توان محصول خود را به جهان ارائه کرد.
7) ثبت قانون
- آیا شرکت مطابق قوانین عمل می کند؟
- آیا مجوز رسمی در کشورهای محل اقامت دارد و مطابق سوابق و قوانین کشور عمل می کند؟
اینها مسائل مهمی است که باید در نظر گرفت؛ زیرا مشخص می کند که شرکت می تواند به مدت طولانی سر پا باشد و به فعالیت خود ادامه دهد یا خیر.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «چگونه در بازاریابی شبکه ای شرکت مناسب برای همکاری را پیدا کنیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب رموز موفقیت در بازاریابی شبکه ای، نوشته ی ریچارد کوک و ترجمه حمیدرضا زهره وند از انتشارات آتیسا، منتشر شده در 1395 با شابک 3-3-95732-600-978 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.