چگونه هلیکوپتر در هوا می ایستد؟

هلیکوپتر می تواند در تمام جهت ها (رو به جلو، عقب، چپ، راست و حتی رو به بالا) پرواز کند. حتی می تواند بر فراز نقطه ی ثابتی بایستد و در جا کار کند.

شما می توانید همین الان بدانید این کار چگونه اتفاق می افتد، و اینکه هلیکوپتر چگونه کار می کند.

با به چرخش در آمدن پره های پروانه ی هلیکوپتر یا به اصطلاح ملخ هلیکوپتر در هوا، فشار هوای زیر پره ها (نیروی برآ) از فشار هوای بالای پره ها بیشتر می شود. در نتیجه ی همین فشار است که پره های هلیکوپتر رو به بالا اوج می گیرند و هلیکوپتر را به طرف بالا می برند. بال های هوایپما نیز به همین صورت فشار را ایجاد می کنند. در واقع، پره های چرخنده ی هلیکوپتر به منزله ی بال های متحرک هستند.

تفاوت بال هواپیما با پره های هلیکوپتر در این است که هواپیما برای خیز گرفتن باید اندکی رو به جلو حرکت کند ولی هلیکوپتر فقط کافی است پره هایش را در هوا به چرخش در بیاورد. به همین علت است که هلیکوپتر می تواند بطور عمودی نیز خیز بر دارد یا فرود بیاید یا بر فراز یک نقطه در جا کار کند.

یک «اهرم فرمان» در مقابل خلبان هلیکوپتر قرار دارد، خلبان این اهرم را در جهت مورد نظرش می چرخاند و هلیکوپتر نیز در همان جهت به پرواز خود ادامه می دهد. اهرم فرمان جهت حرکت پره ها را یکی یکی تغییر می دهد. یعنی همیشه یک طرف هلیکوپتر از طرف دیگرش بالاتر قرار می گیرد و اندکی «یک وری» یا کج به نظر می رسد. وقتی که تمام پره ها تغییر جهت دادند و به حالت صاف در آمدند، هلیکوپتر قادر خواهد بود در یک نقطه بایستد و در جا کار کند. علت این موضوع آن است که در چنین حالتی تمام نیروی خیزگیری هلیکوپتر بطور عمودی وارد می شود و در نتیجه هلیکوپتر مزبور را در یک نقطه نگه می دارد.

حالا اگر پره ها یک وری یا کج شوند، باز هم بیشترین نیرویی که ایجاد می شود به صورت عمودی وارد خواهد شد و هلیکوپتر را در هوا نگه می دارد. اما قسمتی از نیروی مورد بحث به جلو، عقب یا به پهلوهای هلیکوپتر منتقل می گردد و هلیکوپتر را در همان جهت به حرکت در خواهد آورد.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «چگونه هلیکوپتر در هوا می ایستد؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب به من بگو چرا و چگونه، نوشته ی آرکادی لئوکوم و ترجمه سعید درودی از انتشارات بهزاد، منتشر شده در 1391 با شابک 8-57-5959-964 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید عید قربان بر شما و دست اندرکاران مبارک خواستم بدونم نوع جنس و طول و عرض بال برای موتور 125 سی سی چقد لازمه
    ممنون از برنامتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا