موج سواری در شبکه های اجتماعی
امروزه شاهد پیشرفت روز افزون ارتباطات در صنایع و شرکت های مختلف با مخاطبان هستیم. ارتباطی که از حالت یک طرفه از سمت شرکت ها به سوی مشتریان تبدیل به ارتباطی دوطرفه شده است. شاید تا همین دو تا سه سال گذشته شرکت ها اقدام به تبلیغات با روش های مختلف می کردند و منتظر بازخورد از آن تبلیغ می ماندند. اما با حضور شبکه های اجتماعی شاهد تغییر رفتار در این حوزه هستیم.
هنگامی که یک شرکت اقدام به تبلیغات می کند و جشنواره یا رویدادی از محصولات خود را در شبکه های اجتماعی پخش می کند بلافاصله بازخورد خود را از مخاطبان می گیرد و خیلی سریع متوجه استقبال و یا عدم استقبال می شود.
اینکه از شبکه های اجتماعی چه منفعت ها و یا چه ضررهایی می تواند متوجه ما باشد خود مبحثی بزرگ است که در یک نوشته کوتاه قابل بیان نیست. اما یک موضوع در تمام سر و صداهای این محیط وجود دارد که اهمیتی دو چندان نسبت به سایر موضوعات آن دارد: موج سواری!
در این مقاله شما می توانید با فرصت موج سواری در شبکه های اجتماعی آشنا شوید که البته در خارج از اینترنت نیز کاربرد دارند.
موج سواری نوعی فرصت طلبی تجاری مثبت از اتفاقات روزمره است؛ اتفاقاتی که نظر مردم را جلب کرده اند. با استفاده از این اخبار و موج می توان به استفاده های تجاری و اهداف فروش خود نزدیکتر شد. شما با هزینه ای بسیار اندک می توانید بر موج عظیمی از تبلیغات سوار شوید و از آن استفاده کنید. از نمونه های آن می توان به استفاده یک اپراتور تلفن همراه از فوت مرتضی پاشایی (خواننده) برای فروش آهنگ های پیشواز خود نام برد.
لزوم پیشرو بودن در موج سواری امری ضروری است و برنده کسی است که زودتر از هر شرکت و یا شخص دیگری از موضوع استفاده کند. بارها مشاهده کرده ایم شرکتی حتی با کیفیتی بسیار بالاتر کاری را تقلید می کند اما همه می گویند این کار را فلان شرکت انجام داده است. به همین دلیل، این اقدام در نهایت اثری روی مخاطب ندارد.
با حضور در شبکه های اجتماعی استفاده از موج سواری در حال افزایش است. علت آن هم مشخص است: اطلاعات و حوادث با سرعت باور نکردنی در حال پخش شدن هستند و طبیعتاً فرصت استفاده بسیار بیشتر از گذشته است.
در صورتی که با هر اتفاقی شروع به موج سواری کنیم به نتایج خوبی نخواهیم رسید. نمونه های بارز و منفی آن بسیار است. حادثه ساختمان پلاسکو (در تهران) نمونه ای بارز در این خصوص بود. با توجه به گستردگی این حادثه بسیاری از شرکت ها و سازمان ها شروع به استفاده از آن کردند. در این حادثه شاهد موج سواری های خوب و بد زیادی بودیم. یکی از بهترین اقداماتی که شرکت ها در این مورد انجام دادند آگهی استخدام افراد بیکار شده در پلاسکو بود که جنبه مثبت در ذهن مخاطب می گذارد.
اینکه ما از ناگواری ها و بدبختی های مردم استفاده نکنیم بسیار پُر اهمیت است. مطمئن باشید مردم باهوش هستند و از نیت آن شرکت با خبر می شوند. در اصطلاح از دیوار بدبختی های مردم بالا نرویم.
اگر تیزبین و باهوش باشیم، بازار و حوادث را به خوبی رصد کنیم، این موضوع را در شرکت خود جزئی از وظایف بدانیم و واحدی تخصصی برای آن در نظر بگیریم می توانیم به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنیم و با هزینه های اندک به بهره وری بالایی برسیم. شرایط بازار و رفتار مصرف کننده مرتباً در حال تغییر است و اگر خودمان را با این تغییرات وفق ندهیم مطمئناً شکست خواهیم خورد. همچنین باید مراقب باشیم کورکورانه اقدام به تقلید از رقبا نکنیم. تاکید تمام صاحب نظران بازاریابی همیشه مبنی بر خلاق بودن و پیشرو بودن است.
موج سواری شمشیری دو لبه است و می تواند همانقدر که پُر فایده است در صورت استفاده ناصحیح از آن بسیار پُر خطر باشد. مراقب باشیم در هیاهوی این فضای مجازی دچار آسیب های آن نشویم.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «موج سواری در شبکه های اجتماعی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله امین زمانی راد، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.