چگونه کارآفرینان و کسب و کارها شکست میخورند؟
مرکزی تجاری در مرکز شهر، یک ماه پیتزافروشی بود. شش ماه بعد دفتر متخصص چشم شد. چهار ماه بعد اجاره باشگاهی ورزشی و در حال حاضر خالی است. انگار این مرکز نفرین شده میباشد! اما آیا پشت شکست این کسب و کارها، نیروی مافوق طبیعی بوده و یا تنها تصمیمگیری صاحبان این کسب و کارها، آنها را به زمین زده است؟ بله؛ موفقیت در کسب و کار، به صورت خود به خود و یا بر اساس شانس نیست. بلکه به سازماندهی و بصیرت فرد موسس و کارآفرین بستگی دارد. بر اساس آمار، 80 درصد از کسب و کارهای جدید و نوپا در 5 سال اول، شکست میخورند.
بطور طبیعی اولین سالهای راهاندازی یک کسب و کار، پُر فراز و نشیب خواهد بود. اگر شما در حال فکر کردن برای راهاندازی کسب و کاری هستید، پس ابتدا لیستی از شایعترین مشکلات و اشتباهات صاحبان کسب و کارهای شکست خورده را بخوانید. شما میتوانید با ذهنی آماده و با اتکاء به 8 نکته، از بروز مشکلات جلوگیری و از اشتباهات دیگران درس بگیرید.
به عنوان یک کارآفرین دقت و تلاش نمایید تا از اشتباهات زیر در شروع و راهاندازی کسب و کارتان دوری کنید:
1) تحقیق و بررسی ناکافی و ضعیف بازار
پایه و اساس هر کسب و کار موفقی، یک ایده قوی و محکم است. اما از کجا بدانیم که ایدهمان جدید و مناسب است؟
ممکن است به نظر بهترین دوستتان، ایده شما درخشان و ناب باشد. اما مشتری آن را ضعیف و کوچک بشمارد. یک مشکل شایع در کسب و کارهای جدید، عجله در تولید محصول یا خدمات و عرضه آن به بازار است. بدون آنکه به بازار، اندازه بازار و نیاز مشتری، توجه شود. از منابع خوب برای کسب اطلاعات و تحقیق، حضور و شرکت در نمایشگاهها و مشاهده تقاضا و بازخورد شرکتکنندگان و فروشندگان میباشد.
توجه خاص به بازخوردهای منفی داشته باشید تا با وقت و سرمایه کمتری به دنبال رفع مشکل محصول تولید شده باشید. بسیاری از موسسین یک کسب و کار یا بنگاه اقتصادی، فعالیت خود را مشابه دیگران انجام میدهند. اطمینان حاصل کنید که در کار شما چیزی منحصر به فرد و متفاوت از دیگر رقبا، وجود داشته باشد.
2) حرکت بدون طرح و برنامه منسجم در کسب و کار
درصدد باز کردن مغازهای هستید، محلی را انتخاب میکنید و آن را اجاره مینمایید، مخارج زیادی نیز برای تهیه دکور مناسب متحمل میشوید، بدون آنکه به نحوه بازگشت این هزینهها فکر کنید.
عدم برنامهریزی صحیح در واقع علت مشکلاتی از قبیل کمبود سرمایه و جریان نقدینگی ضعیف میباشد. پس بخاطر داشته باشید در هنگام راهاندازی کسب و کار، یک برنامه کاری منسجم با در نظر گرفتن تمام امور مالی، بازاریابی و دیگر موارد، حیاتی است. شما نیاز به یک طرح مبتکرانه نوشته شده دارید. در حقیقت هیچ کسب و کاری تا به حال بدون طرح کسب و کار دقیق و کامل، موفق نشده است. نوشتن یک طرح کسب و کار، به شما کمک میکند تا با تمرکز، فعالیت خود را شروع و آن را هدایت نمایید. در طرح کسب و کار باید با توجه به رقابتی بودن بازار، پیشبینی صادقانهای از فروش داشته باشید.
3) فقدان سرمایه کافی
در سال 2004 با بررسی کسب و کارهای تعطیل شده، 79 درصد از پاسخدهندگان، یکی از عوامل شکست را شروع کسب و کار با سرمایه کم میدانستند. یک اشتباه رایج و کشنده، فرض دستیابی سریع به سود است. کارشناسان حداقل 2 سال کار و فعالیت مفید را برای کسب سود الزامی میدانند. بنابراین شما باید در طرح کسب و کارتان بودجهبندی دقیق داشته باشید. شما به عنوان صاحب کسب و کار، باید تخمین بزنید که به چه میزان پول نیاز دارید تا بتوانید کار خود را راهاندازی، و آن را خوب مدیریت کنید.
تازهکاران تجارت معمولاً نیازهای مالی خود را دست کم میگیرند. این افراد در ابتدای کار هزینه زیادی را صرف خرید لوازم فانتزی و غیرضروری میکنند که خرید آنها الزامی نیست، و بدون این خریدها هم میتوانند کارشان را شروع کنند.
آنها توجه نمیکنند که در بازار، اکثر مشتریان بطور اقساط خرید میکنند و بازگشت پول به کندی انجام میگیرد. پیشنهاد میکنیم ابتدا بودجه مورد نیاز برای تولید و تجارتتان را محاسبه کنید، حداقل درصدی متناسب با حاشیه امن به آن اضافه نمایید، تا برای مدیریت روزهای سخت احتمالی آماده شوید.
4) قیمتگذاری اشتباه
شرکتها و فروشگاههای بزرگ به دلیل مقیاس خرید و روابط بلندمدت با تامین کنندگان، از کاهش هزینهها برخوردار هستند. در ابتدای راه شما در این زمینه خیلی خوش شانس نخواهید بود. بنابراین به جای رقابت احمقانه در قیمت به دنبال استراتژی کیفیت بهتر باشید. کارآفرینان تازهکار، فریب کمیت را میخورند و به کیفیت اهمیت نمیدهند. آنها فکر میکنند اگر جنسها را ارزان عرضه کنند، فروش بهتری خواهند داشت و به زودی میلیاردر میشوند. اما این تصور اشتباه است.
بخاطر داشته باشید قبل از قیمتگذاری همه چیز را بسنجید. هزینههای ثابت و متغیر را حساب نمایید. روشهای تجاری و قیمتهای رقبا را مورد توجه قرار دهید و راهبردهای فروش و بازاریابی خود را بهینه کنید.
5) بازاریابی ضعیف
بازاریابی یکی دیگر از عناصر مهم طرح کسب و کار است. صاحبان کسب و کارها برای تبلیغات نیز عجله دارند. بدون آنکه بودجه تبلیغات و مشتریان هدف خود را در نظر داشته باشند.
همچنین آموزش کارکنان نیز بسیار مهم است. حضور صد نفر مشتری در فروشگاه شما، در حالی که کارکنانتان از آموزش لازم برخوردار نباشند، نتیجهاش تنها گره خوردن مشتریان و یک تجربه بد و ضعیف برای آنها خواهد بود. داشتن کارکنانی بیتجربه و بیانگیزه سبب ورشکستگی میشود. پس اطمینان حاصل کنید که حتماً کارکنانتان از دانش و مهارتهای لازم برخوردارند و بدانید که استراتژی بازاریابی یک ضرورت مهم برای هر کسب و کاری است.
6) انتظار بیشتر از توان خود
صاحبان کسب و کارهای جدید فکر میکنند همه کارها را میتوانند انجام دهند. استراتژی گروه یک نفره در ابتدا و برای کاهش هزینهها مناسب است اما برای موفقیت بلندمدت مفید به نظر نمیرسد. هر کسب و کاری نیاز به یک وکیل و یک حسابدار دارد. وکیل برای کسب و کارهای کوچک ضروری نیست اما حضور حسابدار قابل اعتماد و باتجربه لازم است. همینطور که تجارت شما رشد میکند، مسائل پیچیدهتر میشود. هرچه جلو میروید به کارکنان بیشتر و حرفهای نیاز پیدا میکنید. بهتر است با شناخت نقاط قوت و پذیرش نقاط ضعف خود، برخی امور را بدست متخصصین خاص آن بسپارید.
7) فراموش کردن خانواده
کارآفرینان ساعات بیشتری بیدار هستند و کار میکنند. در مورد جنبههای مختلف کسب و کار خود فکر کرده، ایدههای جدید را تجزیه و تحلیل مینمایند، در مورد وام بانکی و… فکر میکنند. شروع هر فعالیتی احتیاج به کار فراوان و پشتیبانی دارد. در حالی که راهاندازی کسب و کار هیجانانگیز است اما استرسزا نیز میباشد. باید قدری از بار خود سبک کنید و ابتدا در کنار خانوادهتان باشید. همچنین از کمک نزدیکان و دوستان خود استفاده نمایید.
8) انتخاب محل نامناسب برای کسب و کار
صاحبان کسب و کار تصور میکنند در همان ابتدای راه نیاز به دفتری مجلل دارند. در حالی که میتوان از خانه و محل زندگی شروع کرد. جالب است که بسیاری از کارهای خدماتی نیاز به دفتر فیزیکی نیز ندارند و یک شماره تلفن همراه هم کار آنها را راه میاندازد.
حالا اگر نیاز به دفتر و فضا دارید، یک لیست مفصل و کامل از الزامات محل تهیه کنید. چقدر فضا نیاز دارید؟ رفت و آمد دارید؟ نیاز به پارکینگ دارید؟ و… بر اساس بودجهتان حرکت نمایید و هرگز ریخت و پاش اضافه نکنید.
با مطرح کردن این 8 مورد، قصد ترساندن شما را نداریم. تنها میخواهیم بگوییم: ناچیز پنداشتن مشکلات در شروع یک کسب و کار یکی از بزرگترین موانع کارآفرینی است که در صورت شناخت و مقابله با آنها و صبور بودن؛ شما میتوانید به موفقیت دست یابید.
منابع
- کتاب کارآفرینی گام به گام. نوشته محمد کیا، سعیده نساج، نسرین احمدزاده و عباس نورا. انتشارات جهاد دانشگاهی. تابستان 1386.