استراتژی هشتگ در شبکه‌های اجتماعی

علامت # در میان انگلیسی زبان‌ها، یک علامت جدید نیست. این علامت که Number Sign نامیده می‌شود، بخصوص در میان آمریکایی‌ها، به عنوان جایگزین عدد بکار می‌رود. به عنوان مثال نفر اول را 1# نشان می‌دهند و می خوانند: Number One.

این علامت راه خود را به داخل صفحه‌کلید تلفن‌ها هم باز کرد و در آنجا بطور معمول Hash خوانده می‌شود. حتی به کلیدی که این علامت روی آن ترسیم شده بود، Hash Key می‌گفتند.

حدود سی سال پیش بود که دنیس ریچی (Dennis Ritchie) خالق زبان برنامه‌نویسی C، تصمیم گرفت برای جدا کردن واژه‌های کلیدی و مهم برنامه‌نویسی از سایر واژه‌ها و عباراتی که در داخل کد برنامه می‌آمد، از علامت # استفاده کند. این علامت را در آن زمان Number Sign یا علامت عدد می‌گفتند. بنابراین برای برنامه‌نویسان مواردی مانند این مورد به چشم آشنا شد: include#.

شاید همان مدل فکر کردن بود که زمانی که در IRC به عنوان یکی از اولین نرم‌افزارهای چت کردن گروهی جهان، عنوان هر چت‌روم با علامت # مشخص می‌شد و به این شیوه عنوان چت‌روم از تمام واژه‌ها و جملات دیگری که در آن صفحه دیده می‌شد متمایز گشت. (آن زمان هنوز صفحه نمایش منوکروم یا تک رنگ بود و ایجاد تمایز جزء با این علامت معنا نداشت.)

در سال 2007 یکی از کاربران توئیتر، تصمیم گرفت با استفاده از هشتگ، همان فضا را شبیه‌سازی کند. به عبارت دیگر با استفاده از هشتگ، به تعریف موضوع و طبقه‌بندی مطالب بپردازد. هشتگ در توئیتر، به صورت جدی در جهان توسط ایرانی‌ها در مهر و موم‌های 2009 و 2010 جهانی و فراگیر شد.

کاربرد

در فرهنگ نگارش در شبکه‌های اجتماعی، از هشتگ می‌توان قبل از جمله، در میانه جمله و یا پس از جمله، به صورت چسبیده به یک کلمه استفاده کرد. هشتگ را نمی‌توان برای بیش از یک کلمه بکار برد. به خاطر همین در زبان انگلیسی اگر بخواهند برای جمله هشتگ بسازند، همه واژگان را به هم وصل می‌کنند. مانند freeiraniansoldiers# که توسط ایرانی‌ها در دوران گروگان‌گیری مرزبانان رواج یافته بود. در فارسی هم به صورت معمول از علامت Underline ( _ ) برای به هم وصل کردن واژگان استفاده می‌شود.

استفاده از هشتگ باعث می‌شود که مطالب تولید شده توسط کاربران، در جستجوها ساده‌تر یافت شود. در توئیتر به عنوان یک فرهنگ حرفه‌ای، جا افتاده است که برای هر توئیت، یک هشتگ بکار برده می‌شود. هشتگ دوم زمانی معنا پیدا می‌کند که بخواهیم موقعیت جغرافیایی را به توئیت خود اضافه کنیم. امروزه استفاده از سه هشتگ، به عنوان یک سقف مطرح می‌شود.

از میان شبکه‌های اجتماعی، ماجرای هشتگ در اینستاگرام کمی متفاوت است. در اینستاگرام کاربران، گاهی هشتگ‌ها را نه برای تعریف موضوع و فهرست‌بندی، بلکه برای بیان احساسات، شوخی کردن یا کارهای مشابه بکار می‌برند. به عنوان مثال، اگر فردی یک نامه نامناسب یا پُر از اشتباه املایی را در اینستاگرام بگذارد و در زیر آن از #افتضاح استفاده کند! در این حالت منظور کاربر، این نیست که این نامه در گروه افتضاح طبقه‌بندی شود! بلکه تاکید بر حال و هوای کاربر هنگام مشاهده نامه است.

هشتگ ابزار خوبی برای اعتراض به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ هم بوده است. سازمان‌هایی که مشتری به خودی خود رسانه‌ای برای اعتراض به آنها ندارد. به این نوع از هشتگ در اصطلاح بشتگ (Bashtag) گفته می‌شود. مک دونالد، زمانی در شبکه‌های اجتماعی خواسته بود که مردم، با هشتگ McDStories# خاطرات خوب خود را از مک دونالد تعریف کنند. این کمپین فقط دو ساعت بعد از اجرا کنسل شد. چون هشتگ به بشتگ تبدیل شده بود و مردم همه اعتراضات خود را از این طریق اعلام می‌کردند.

در ادامه شما می‌توانید با استراتژی هشتگ در شبکه اجتماعی اینستاگرام به صورت تخصصی آشنا شوید.

استراتژی هشتگ در اینستاگرام

هشتگ در اینستاگرام دو کاربرد مشخص دارد. قبل از هر چیز به بازدیدکننده فعلی عکس شما توضیح می‌دهد که شما با چه انگیزه‌ای عکس را گذاشته‌اید. هشتگ #خاطرات نشان می‌دهد کاربرد آن تصویر برای شما، مرور گذشته بوده است. اما زیر همان عکس اگر از هشتگ #رستوران یا #شام استفاده کنید، مشخص می‌شود که بیشتر مکان عکس‌برداری یا سفره غذا مورد توجه شما بوده است تا مرور خاطرات قدیمی‌تان.

کاربرد دوم هشتگ، کمک به جستجوی تصویر است. افرادی که در اینستاگرام جستجو می‌کنند، جدای از نام کاربری یا Username، می‌توانند Tag را هم جستجو کنند. به عنوان مثال ببینند چه تصاویری با غروب، پارک و… تگ و برچسب‌گذاری شده‌اند. پس با هشتگ می‌توانید در جستجوها مشاهده شوید و صفحه خود را در معرض دید کاربران جدید قرار دهید.

1) از هشتگ زیاد استفاده نکنید.

استفاده زیاد از هشتگ، سه مشکل جدی دارد. اول اینکه حس کاربران را بد کرده و خواندن متن را سخت می‌کند. دوم اینکه نشان می‌دهد که شما به صورت تهاجمی در تلاش برای تبلیغ و توسعه صفحه خود هستید (که برای برند یک فرد یا سازمان ممکن است چندان خوب نباشد. اما شاید برای یک صفحه تبلیغاتی، چنین رفتاری پذیرفته شده و مورد انتظار باشد.) و سوم اینکه ممکن است پست شما، اسپم فرض شود.

در کتاب‌های Netiquette، بین 3 تا 5 عددد هشتگ را حرفه‌ای می‌دانند. اما در مقالات مربوط به تبلیغات و بازاریابی آنلاین، بین 5 تا 10 عدد هشتگ برای یک عکس توصیه شده است.

2) همه هشتگ‌ها را به صورت دقیق در توضیح عکس استفاده نکنید.

هشتگ‌های استفاده شده در خود عکس یا در دیدگاه‌ها، فرق خیلی زیادی با هم ندارند. می‌توانید بتدریج در دیدگاه‌ها هشتگ اضافه کنید. به عنوان مثال تصویر اولیه را با یک یا دو هشتگ بارگذاری کرده و بین هر چند دیدگاه، چند هشتگ جدید را هم بگذارید.

3) استراتژی داشته باشید.

از هر کلمه‌ای برای هشتگ‌سازی استفاده نکنید. افرادی که به صفحه شما بیایند و ببینند که پراکندگی زیاد است، ممکن است کمتر به دنبال کردن شما رغبت پیدا کنند. می‌توانید بین 20 تا 50 هشتگ انتخاب کنید و فقط از آنها استفاده کنید. این کار شاید باعث شود در انتخاب عکس‌ها هم ناخودآگاه هماهنگی بیشتری به وجود بیاید.

سه گروه هشتگ بطور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • برند: برای مثال Adidas# یا #آدیداس
  • کمپین: ممکن است در مدت کوتاهی به خاطر یک مسابقه یا رویداد خاص، از هشتگ خاصی استفاده شود.
  • توضیح: این هشتگ‌ها به توضیح بیشتر عکس و جستجوی ساده‌تر آن در محیط اینستاگرام کمک می‌کنند.

4) قبل از انتخاب هشتگ‌ها، آنها را در اینستاگرام جستجو کنید.

همیشه ببینید که قبلاً چه افرادی از این هشتگ‌ها استفاده کرده‌اند. همینطور ببینید که چه تعداد عکس با آنها تگ شده است. ممکن است دیگران ایده‌های بهتری در مورد هشتگ داشته باشند. ممکن است شما، برای ابیات شعر، از هشتگ #شعر استفاده کنید. اما ببینید که هشتگی به نام #شاعرانه هست که صفحه‌های بهتر و قوی‌تر از آن استفاده کرده‌اند. صفحه‌هایی که به سلیقه شما نزدیک‌تر هستند.

بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که بهتر است از هشتگ‌هایی استفاده کنند که به اصطلاح Trend هستند و زیاد بکار می‌روند می‌توانند کمک کنند. اما دقت داشته باشید که تعداد افرادی که این هشتگ‌ها را استفاده می‌کنند خیلی زیاد هستند. اگر شما از هشتگ nofilter# استفاده کنید، اگر فقط می‌خواهید به بیننده اطلاع دهید که عکس ویرایش نشده، کار درستی انجام می‌دهید. اما اگر می‌خواهید با این هشتگ یا هشتگ‌هایی مانند nature# یا animal# و… راحت‌تر جستجو شوید، خوب است بدانید که عکسی که با nofilter# تگ می‌شود در کمتر از یک ثانیه از فهرست ده عکس اول خارج می‌شود.

از طرف دیگر استفاده از هشتگ‌هایی که خیلی کم مورد استفاده قرار گرفته‌اند هم چندان مفید نیست. چون نشان می‌دهد این هشتگ‌ها کمتر در ذهن مردم جا دارند و به احتمال کمتر هم جستجو می‌شوند.

به زمان‌بندی ارسال پست‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی نیز توجه داشته باشید. به عبارتی بسنجید که مخاطبان شما در چه ساعت‌هایی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و در همان زمان‌ها، پست ارسال کنید. یکی از سرویس‌های ارزشمند در این زمینه، iconosquare است.

منابع

  1. کتاب بازاریابی محتوا. نوشته علیرضا امیدوند و ثریا بخشایی. انتشارات به‌پویش. سال 1396.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا