سبک مدیریت مری بارا در جنرال موتورز
مری بارا در 24 دسامبر 1961 از پدر و مادر فنلاندی در آمریکا متولد شد. پدر وی مدت 39 سال برای شرکت پونتیاک کار کرده و همین امر زمینه ساز آشنایی و علاقه مندی مری به صنعت اتومبیل را فراهم آورد تا اینکه مری بارا اولین مدیر عامل زن در بزرگترین اتومبیل ساز آمریکا یعنی جنرال موتورز گردید.
مری بارا فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک از موسسه جنرال موتورز است که بعداً به دانشگاه کترینگ تغییر نام داد. وی در سال 1988، بورسیه شرکت جنرال موتورز برای تحصیل در رشته مدیریت اجرایی در دانشگاه استنفورد را دریافت کرد. بارا در سال 1990 از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.
وی در 19 سالگی به عنوان کارآموز در جنرال موتورز مشغول به کار شد و از همان زمان تاکنون با جنرال موتورز همکاری می کند. مری بارا در طول این مدت سمت های فنی و مدیریتی مختلفی از جمله مدیریت خط مونتاژ دیترویت را بر عهده داشته است. در 10 دسامبر سال 2013 وی به عنوان مدیر اجرایی جنرال موتورز برگزیده شد.
به گزارش پورتال یو سی (شما می توانید)، مجله فوربس در ماه اوت سال 2012، بارا را به عنوان چهل و یکمین زن قدرتمند جهان معرفی کرد. تونی بارا همسر مری است. وی دادستان می باشد و در دوران دانشگاه با مری آشنا شده است. آنها دارای دو فرزند هستند. در ادامه شما می توانید مصاحبه ای کوتاه که بیانگر سبک های مدیریت، نوع نگاه و برنامه ریزی در شرکت های بزرگ و موفق می باشد را مطالعه نمایید.
سبک مدیریت شما چگونه است؟
من از سبک مدیریت تعاملی استفاده می کنم. زمانی که بخواهیم در موارد حساس تصمیم گیری کنیم و یا استراتژی ها و سیر حرکت سازمان را مشخص کنیم باید از نظرات همه استفاده کنیم.
تلاش من این است که فضایی ایجاد کنم که افراد به راحتی بتوانند نظرات خود را بیان کنند و بعد بر اساس ایده های مطرح شده بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم. من همواره به دنبال ایجاد تنش مثبت در گفتگوهای خود با همکارانم در جنرال موتورز هستم. تنها در این صورت است که اطمینان حاصل می کنیم که مسائل از ابعاد و زوایای مختلف بررسی می شود.
چرا صنعت اتومبیل برای شما جذاب است؟
بدون تردید صنعت خودروسازی جای افراد ضعیف نیست. تولیدکنندگان قدرتمندی در این عرصه حضور دارند و رقابت تنگاتنگی میان آنها وجود دارد. آنچه برای من بسیار جذاب است این است که مردم علاقه زیادی به اتومبیل دارند. در کنار مسکن، اتومبیل مهم ترین چیزی است که مردم در زندگی خود می خرند. هدف ما در جنرال موتورز این است که با انتخاب آنها برای این خرید بسیار مهم باشیم.
چطور شد در صنعت اتومبیل سازی مشغول به کار شُدید و در این حوزه کار خود را ادامه دادید؟
پدر من به مدت 39 سال در شرکت اتومبیل سازی پونتیاک در قسمت مربوط به رنگ کار می کرد. من همواره در معرض مسائل مربوط به اتومبیل قرار داشتم. زمانی که اتومبیل جدیدی وارد بازار می شد همه اعضای خانواده ما ذوق زده می شدند. من همواره به ماشین های جذابی مانند کامارو و فایربرد علاقه داشته ام.
من در دوره جی ام آی که با همکاری دانشگاه جنرال موتورز و دانشگاه کترینگ برگزار شد تحصیل کردم و بعد از طی این دوره در شرکت اتومبیل سازی پونتیاک موتورز مشغول به کار شدم. من در بسیاری از قسمت های این شرکت کار کردم و همواره شیفته کار خود بودم. از کار در خط تولید کارخانه تا طراحی محصول برای بازارهای جهانی برای من بسیار جذاب بوده است.
دشوارترین حوزه مدیریت جنرال موتورز کدام است و این حوزه نسبت به 5 یا 6 سال پیش چه تفاوتی پیدا کرده است؟
باید همواره اطمینان حاصل کنیم که تمام ابعاد محصولات ما پاسخگوی نیازهای مشتریان است. طراحی، عملکرد فناوری، دوام، اطمینان و کیفیت باید همسو با نیازهای مشتریان باشد. همه تعاملاتی که در تمامی سطوح سازمان میان همکاران ما برقرار می شود، باید بر نیازها و علایق مشتریان متمرکز باشند.
پنج شش سال گذشته این میزان تمرکز بر نیازهای مشتریان وجود نداشت. البته اینطور نبود که در آن زمان به این موضوع واقف نباشیم، اما اکنون این حقیقت را درک کرده ایم که این موضوع تعیین کننده پیروزی یا شکست ما است.
شرایط کنونی جنرال موتورز بطور خاص و صنعت اتومبیل سازی بطورکلی را چگونه می بینید؟
در بسیاری از حوزه ها شاهد نقطه عطف هستیم. هم در بازارهای کشورهای توسعه یافته مانند اروپا و آمریکای شمالی و هم در بازارهای کشورهای در حال توسعه، مسئله میزان مصرف سوخت و آلودگی چالش هایی هستند که باعث شده است که تولیدکنندگان به فکر ارائه محصولات جدید بیفتند.
اتومبیل های الکتریکی نمونه ای از این محصولات هستند. مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مشتریان امروز به دنبال اتومبیل هایی هستند که تجهیزات الکترونیکی پیشرفته تری داشته باشند، بطوریکه بتوانند بیشترین و دقیق ترین کنترل را بر اتومبیل خود داشته باشند.
بسیاری از فناوری هایی که مشتریان انتظار دارند در اتومبیل تعبیه شود توجه آنها را از مسیر منحرف می کند. چگونه میان این خواسته مشتریان و امنیت آنها تعادل برقرار می کنید؟
تحقیقات نشان داده که حتی زمانی که با هندزفری مکالمه می کنید، بطور کامل بر رانندگی تمرکز ندارید. در آینده ای نزدیک رانندگان می توانند اتومبیل های خود را در حالت اتوماتیک قرار داده بطوریکه هیچ نیازی به توجه و تمرکز آنها نباشد، اما در حال حاضر این امکان در سطح وسیع فراهم نیست. به اعتقاد من یک سوم خطراتی که متوجه رانندگان است به این دلیل است که آنها از کمربند ایمنی استفاده نمی کنند.
تصور می کنم که ما در جنرال موتورز می توانیم برای دو گروه خدمات خود را ارتقاء دهیم. جوانان و کهنسالان. ما باید توجه ویژه ای به رانندگان جوانی که تجربه لازم برای رانندگی را ندارند داشته باشیم. همین موضوع در مورد رانندگان کهنسال نیز صادق است. امکان کنترل انطباقی، دوربین عقب و هشداردهنده طرفین اتومبیل نمونه هایی از این اقدامات لازم هستند.
منابع
مصاحبه علمی «سبک مدیریت مری بارا در جنرال موتورز» توسط هیئت تحریریه خبر پورتال یو سی (شما می توانید) با استناد به گزارش فاطمه گویا، تدوین و نگارش شده است.