راهکارهایی برای افزایش فروش روغن موتور
بازاریابی برای فروش روغن موتور شامل اصول کلی می شود که در همه جای جهان کاربرد دارد و فارغ از شرایط یک بازار خاص می توان از آنها جهت افزایش فروش محصول و توسعه بازار آن استفاده کرد. در کنار این اصول کلی، راهکارهایی نیز وجود دارند که با توجه به وضعیت موجود در یک بازار خاص و اطلاعات جمعیت شناختی آن مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه اصلی واحد بازاریابی یا توسعه بازار در یک شرکت تولید کننده روغن موتور این است که هر دوی این موارد را مورد توجه قرار دهد و در جهت ارتقاء فروش از آنها بهره گیرد.
از طرف دیگر، با توجه به ماهیت محصولی که در این صنعت تولید می شود، بررسی و تحلیل عوامل محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. فروش روغن موتور خودرو بیش از محصولاتی مانند خوراکی، شوینده و حتی لوازم خانگی تحت تاثیر عوامل محیط کلان قرار دارد و رکود یا رونق صنعت خودروسازی تاثیر مستقیمی بر این صنعت می گذارد. نه تنها خرید و فروش خودرو بلکه میزان ترددهایی که با خودرو صورت می گیرد، میزان فروش این بازار را دستخوش تغییر می کند. برای مثال کاهش میزان مسافرت های بین شهری یکی از این عوامل است.
با این حال صنعت روغن موتور برای اینکه بتواند بقای خود را تضمین کند ناگزیر است که با این شرایط کنار بیاید چون بخش زیادی از این عوامل خارج از کنترل و اراده سازمان های فروش روغن موتور هستند. در این وضعیت شرکت هایی که به درک جامعی از شرایط بازار رسیده باشند، هیچگاه بازاریابی را از یاد نمی برند. تمرکز بازاریابی بر ایجاد تغییراتی است که تحت اختیار و کنترل ما هستند و با شناسایی عوامل کلان محیطی به دنبال راه هایی می گردد که با در نظر گرفتن این عوامل بتواند به فروش بیشتر محصول و رضایت بیشتر مشتری منجر گردد. بنابراین فروش یک روغن موتور چه در دوران رونق اقتصادی و چه در زمان رکود به شکل قابل توجهی به میزان و نوع بازاریابی صورت گرفته برای این محصول بستگی دارد.
در این مقاله شما می توانید با راهکارهایی آشنا شوید که از طریق آنها سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهید. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که استراتژی های بازاریابی و تبلیغات باید خلاق و قدرتمند باشند و در انتخاب مخاطبان هدف دقت بسیار زیادی به خرج داده شود.
1) توجه به واسطان فروش
یکی از نکات مهمی که همواره باید مورد توجه قرار دهیم این است که هر چند تبلیغات ما برای مصرف کنندگان نهایی انجام می شود و هدف ما فروش به این افراد است، اما تعویض روغنی ها به شدت بر تصمیم خرید روغن موتور توسط مصرف کننده نهایی تاثیر می گذارند. در حقیقت بسیاری از مصرف کنندگان نهایی به توصیه تعویض کننده روغن اعتماد می کنند و از روغن موتوری که او پیشنهاد می دهد برای خودروی خود استفاده می کنند. بنابراین در استراتژی های بازاریابی خود حتماً باید به این افراد توجه ویژه داشته باشیم. برای مثال اگر می خواهیم تخفیفی را برای محصول خود لحاظ کنیم بهتر است بخش قابل توجهی از آن را برای تعویض روغنی در نظر بگیریم.
2) زمان مناسب برای بازاریابی و تبلیغات
بازاریابی و تبلیغات زمانی می تواند بیشترین بازده و بهره وری را داشته باشد که زمان مناسبی برای اجرای آن انتخاب شود. برای مثال متمرکز کردن انرژی و وقت واحد بازاریابی و تبلیغات برای محصولی مانند کولر در فصل زمستان عملاً هدر دادن منابع سازمان است. همین شرایط برای روغن موتور نیز وجود دارد. البته شاید محصولی مانند روغن موتور به اندازه کولر دارای پیک فروش و افت فروش نباشد اما به هر حال فصولی هستند که مصرف روغن موتور بطور طبیعی افزایش یا کاهش می یابد. برای نمونه مصرف روغن موتور با تعطیلی مدارس و افزایش مسافرت ها افزایش می یابد. همچنین از اواخر اسفند ماه تا هفته اول فروردین به دلیل مسافرت های نوروزی میزان تعویض کردن روغن موتور خودرو بالا می رود. این دوره ها، زمان هایی طلایی برای بازاریابی و تبلیغات روغن موتور هستند.
3) شرکت در رویدادهای مرتبط
یکی از استراتژی های بازاریابی شرکت های فروشنده روغن موتور در جهان، شرکت در رویدادهایی است که مرتبط با این صنعت هستند و می توانند قابلیت های یک روغن موتور با کیفیت را نشان دهند. برای مثال چند شرکت معتبر در صنعت روغن موتور اسپانسرهای مسابقات فرمول یک هستند. در این مسابقات سرعت ماشین ها گاه به 300 کیلومتر در ساعت می رسد و دمای داخل موتور خودرو تا حد بسیار زیادی افزایش می یابد. شرکت هایی که اسپانسر این مسابقات هستند به صورت غیر مستقیم این پیام را به مصرف کنندگان می دهند که روغن موتور آنها آنقدر قابل اطمینان است که حتی در شرایط سختی همچون مسابقات فرمول یک نیز می توان روی آن حساب کرد.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «راهکارهایی برای افزایش فروش روغن موتور»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله بهرام آقاپور، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.