سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل
موتور اتومبیل از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:
- سیلندر
- سرسیلندر
- کارتر
سیلندر یا بدنه موتور قطعه ی سنگینی است که در آن مجراهای آب و روغن و سوراخ های صاف و صیقلی به نام سیلندر برای عبور (حرکت عمودی بالا به پایین) پیستون ها تعبیه شده است.
ساختمان و ابعاد سرسیلندر کاملاً تابع نوع سیلندر است و در روی سیلندر قرار گرفته و بین آنها واشر مخصوص نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار دارد؛ که از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن جلوگیری می کند. سوپاپ ها و متعلقات آن و مجاری آب و روغن در سرسیلندر قرار دارند و مانیفولدها یا پنجه اگزوز دود و بنزین در کنار سرسیلندر به وسیله واشر نسوز پنجه ای شکل بسته می شوند.
سیلندر و سرسیلندر با هم اتاق احتراق را تشکیل می دهند و جنس هر دو از آلومینیوم یا چدن می باشد.
در زیر سیلندر تشتکی قرار دارد به نام کارتر، که در آن روغن می ریزند و در قسمت انتهای کارتر (کف کارتر) پیچ کارتر قرار دارد که به وسیله آن روغن تخلیه می شود. پمپ بنزین (اویل پمپ) در داخل کارتر قرار دارد. برای اندازه گیری روغن در کارتر میله ای به نام گیج در یک طرف بدنه موتور تعبیه شده است.
خب تا حدودی با سیلندر، سرسیلندر و کارتر آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب آنها را مطالعه نمایید.
1) علت تاب برداشتن سیلندر چیست؟
شل بودن پیچ های سرسیلندر و یا باز کردن سرسیلندر در حالی که گرم است.
2) تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر چیست؟
- کم شدن کمپرس
- خروج آب از اگزوز
- وجود آب سر پیستون ها یا داخل روغن کارتر
- زدن کمپرس در رادیاتور
3) تشخیص ترکیدگی سرسیلندر چیست؟
- کم شدن کمپرس موتور
- خروج آب از اگزوز
- سوختن مرتب واشر سرسیلندر
- زدن کمپرس در رادیاتور
4) علت خروج آب از اگزوز چیست؟
- سوختن واشر سرسیلندر
- ترکیدن سرسیلندر
- شل بودن پیچ های سرسیلندر
5) علت وجود آب در کارتر چیست؟
- سوختن واشر سرسیلندر
- شل بودن پیچ های سرسیلندر
6) اگر موتور تک کار کند (یک سیلندر کار نکند) چطور تشخیص بدهم مربوط به کدام سیلندر است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.
7) چرا واشر سرسیلندر می سوزد؟
- سرسیلندر تاب دارد.
- موتور بیش از اندازه گرم کرده است.
- پیچ های سرسیلندر شل شده است.
- سرسیلندر ترک برداشته است.
8) علت وجود آب در سر پیستون چیست؟
- سوختن واشر سرسیلندر
- ترکیدن سرسیلندر
- شل بودن پیچ های سرسیلندر
9) اگر واشر سرسیلندر نیم سوز باشد، موتور روشن می شود؟
در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کند.
10) چرا اتومبیل کمپرس ندارد؟
میزان نبودن موتور منجر به این می شود که اتومبیل کمپرس نداشته باشد؛ یعنی نیروی تحرک اتومبیل کم است و در مقابل گازی که داده می شود شتاب ندارد و در این صورت، مصرف سوخت نیز زیاد می شود. علل کم بودن کمپرس موتور می تواند از:
- ممکن است از سائیدگی یا شکستگی رینگ ها باشد و یا شاید سیلندر حالت اصلی خود را از دست داده باشد.
- سوپاپ ها آب بندی نشده است، در صورتی که سوپاپ ها نو باشند و یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود جزم نشوند، کمپرس خارج می شود.
- اتفاق می افتد که فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت را از دست داده باشد و نتواند سوپاپ ها را به موقع باز و بسته نماید.
- سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها و چرخ دنده ها موجب کمی کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندرها را از طریق محفظه شمع آزمایش نمود.
در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:
- گاهی استارت زدن مداوم باعث خفگی موتور و خیس شدن سر شمع ها می شود، که در این حالت حتماً باید شمع ها را باز کرده تا رطوبت بنزین در داخل سیلندرها از بین رفته و شمع را دوباره ببندید. همچنین در موقع استارت کمی پدال گاز را فشار دهید تا هوای بیشتری به سیلندر وارد شده و بنزین سریع بخار شود و زمان کمتری برای استارت زدن صرف شود. به یاد داشته باشید استارت زدن طولانی، باتری را خالی می کند. اگر با انجام تمام موارد فوق اتومبیل شما روشن نشد، شمع را باز کرده و از یک فندک جهت گرم کردن الکترود شمع (نوک شمع) استفاده کنید. با این کار آنها را خشک و گرم می نمایید. سپس شمع ها را ببندید و وایر مربوط به آنها را متصل نمایید. توجه داشته باشید اگر وایر را جابجا ببندید، اتومبیل شما هرگز روشن نمی شود.
- از سالم بودن وایر شمع ها مطمئن شوید. چون اگر برق دزدی داشته باشند، تاثیر خود را روی دنده های 2 و 3 می گذارند و اتومبیل به خوبی حرکت نمی کند.
شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در 1378 با شابک 4-83-6049-964 و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر 1391 با شابک 0-89-6168-600-978 به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.
سلام من ماشین سمند se دارم ماشین آب کم می کرد و من گاهی اب جوشیده می رختم داخل رادیات بعد از مدتی بردم تعمیر و یکی از جنت ها و صدفی را عوض کرد برام و دیگه نشتی زیر ماشین نداشت بعد از سه هفته دیدم داخل رادیات روغن هست و گفتن واشر سوزونده عوض کردن ولی دوباره داخل روغن آب رفته بود و شیری شده بود گفتن خوب تراش نشده و دوباره واشر عوض کردن ولی مجدد بعد از سه هفته داخل رادیات روغن دیدم و گفتن مشکل از بوش سیلندره اورنگی هاش پاره شده باید چیکار کنم فعلا دست نگه داشتم می ترسم دوباره اشتباه تشخیص بدن
من امروز واشر عوض کردم ولی چسب نز اسپری رنگ زد ایا درست است و گفت چسب نمیزنیم همین اسپری رنگ بهتر است ایا درست است
س.وقت بخیر دوستان عزیز.
بنده پژو 405مدل 89تکسوز دارم دو سه هفته پیش ماشینم با اینکه آب کم نمیکرد از اگزوزش یک دفعه دود سفید زیاد بیرون آمد و به نزدیک ترین میکانیک نشون دادم وگفت که واشر سرسیلندر زده و منم که هیچی خبر نداشتم و بهش گفتم که واشر سرسیلندر رو عوض کند اونم همین کار رو انجام داد به تراشکاری سرسیلندر رو برد کف تراشی هم کرد و بعد آماده شد و به من داد و بعد دو هفته دقیقا همین کار برام پیش آمد باز دود سفید از اگزوزش بیرون میاد و اصلا آب کم نمیکند به نظر شما دلیل این که واشر میسوزد چی میتونه باشه از بس که واشر سرسیلندر پژو منو اذیت کرده ،خدایشش اون سری هم همه بوش ها
ی سیلندر رو عوض کرده اما بازم همین کار پیش آمده بنظر شما از چی میتونه باشد
با عرض سلام پژو 405 تاکسی دارم سیلندر این تاکسی از بالا خوردگی دارد منظور از خوردگی تصادف نیست يعني لبیه سیلندر حالا به علت مختلف یا ضدیخ نداشته خوردگی پیدا کرده و داره تموم میشه که احتمال داره آب یا روغن بزنه بیرون آیا میشود تعمیر کرد باتشکر
با سلام میشه تعمیرش کرد ولی کار هر کسی نیست و پیش کنندش باید ببری
سلام ببخشید من پراید یرو۴ دارم سرسیلندم ترک داشت از یه بنده خدا سرسیلند استوک گرفتم کامشو گرفتم بالوازمش اما بعد اینکه مکانیک سرسیلندوبست تموم کرد بعد الان ماشینم خیلی لرز داره از اگزوز دودم میده خام سوزی داره آخه قبلش اصلا اینجوری نبود لطفا راهنمایی میکنید ببینم چرا همچین شده از چیه ممنون از شما
سلام یکی اینکه نباید استوک میخریدی چون معلوم نیست چند بار کف تراش شده ولی حالا هم که خریدی باید قبل از بستن چند جاشو چک میکردی البته نه شما بلکه این میتونه کار مکانیک زبده و یا تراشکار باشه ۱_اول اب بندی سوپاپها ۲_تعویض لاستیک سوپاپها ۳-چک کردن سوپاپ نسبت به گاید سوپاپ یعنی لقی سوپاپ باید بررسی میشده که احتمالا نشده و شما چون تجربه نداری حق به شما میدم که اطمینان به مکانیک و استوک فروش کرده باشی که استوک فروشا از نظر انسانیت اخرش هستن به احتمال بسیار دود حاصل نتیجه خرابی لاستیک سوپاپ و لقی سوپاپهاست البته اگه روغن از سرسیلندر به داخل موتور نشت نکنه
سلام ماشینت تک سوزه یا دوگانه؟ دودش ابیه یا سیاه؟
شمع هارو یکی یکی باز کن ببین سرشمع ها روغنی نیست
اون لرزه حتما با سه کار میکنه
سلام وقت بخیر خواستم بدونم معایب بستن واشر سرسیلندر استاندارد بروی پژو که سر سیلندر تراش اخر هست چیه؟ ممنون میشم جواب بدین
سلام ی پراید مدل 83 دارم. چند روز که دود آبی از اگزوز خارج میشه بردم پیش تعمیرکار میگه روغن سوزی داره تقریبا 3 ماه که موتور ماشینم را کلاً تعمیر کردم پیش همین تعمیرکار به خاطر روغن سوزی. به میکانیک میگم تازه تعمیر کردم میگه از چند باری که موتور آمپر آب بالا رفت از اون ورینگ ضعیف کرده آیا درست حرف ایشون
سلام به جنس رینگ استفاده شده هم بایستی دقت کنین
البته روغن خیلی موثره روغنو عوض کن روغن هیوندای ۱۰w40 بریز توش ببین چطوره البته با بالا رفتن حرارت موتور لاستیکای سوپاپ هم خشک میشه ودیگه کارایی اولیه رو نداره پیروز باشید
پراید تعمیر اساسی کردم آیا میشه سیلندر را داد برای تراشکاری یک خونه تراش بخوره بقیه تراش نخوره؟
سلام. خسته نباشید. بنده ماشینم تندر نود هستش. هر وقت منبع انبساط و باز میکنم یه صدای پس میاد. آیا هر صدای پسی دلیل بر واشر زدن ماشین هستش؟ ماشین اصلا بد کار نمیکنه. آب کم نمیکنه. با استارت اول روشن میشه. مصرف ماشین هم خیلی عالیه. آیا صدای پس طبیعی هستش؟ ممنونم از شما
ماشین منم همین طوری بود فک میکردم طبیعی هست سالی یه بار واشر میزد بعد تعمیر صدای فیس میداد اما همه چی طبیعی بود نه اب کم میکرد نه بد
مشکل این بود بلوک سیلندر تاب داشت??
البته روغن خیلی موثره روغنو عوض کن روغن هیوندای ۱۰w40 بریز توش ببین چطوره البته با بالا رفتن حرارت موتور لاستیکای سوپاپ هم خشک میشه و دیگه کارایی اولیه رو نداره پیروز باشید