آیا افراد درونگرا میتوانند فروشنده موفقی شوند؟
اگر شما فرد درونگرایی هستید و میخواهید شغلی در حیطه فروش بدست آورید، میتوانید اینکار را به خوبی افراد برونگرا انجام دهید. در این مقاله به مهمترین تکنیکهایی که فروشندگان موفق درونگرا استفاده میکنند، میپردازم.
1) روی تواناییهایتان مانور دهید.
یکی از مهمترین عناصر موفقیت در حیطه فروش این است که نسبت به بقیه متمایز باشید. اما متمایز شدن لزوماً به معنی فریاد زدن و برونگرا بودن نیست. افراد درونگرا ویژگیهای متمایز مختص به خودشان را دارند که بسیاری از آنها برای مشتریان جذابیت بسیاری دارند. موفقیت زمانی بدست میآید که شما بتوانید تواناییهای طبیعیتان را در حیطههای زیر نمایش دهید.
- گوش دادن: مشتریها به فروشندگانی علاقه دارند که واقعاً به آنها گوش میدهند و زمان کافی به آنها میدهند تا چالشها و نیازهایشان را کاملاً بیان کنند. بنابر تجربه، فروشندگان برونگرایی که به شدت اجتماعی هستند، با این موضوع حسابی مشکل دارند، چرا که به دلیل علاقهشان به حرف زدن نمیتوانند به خوبی از نیازهای مشتری سر در بیاورند.
- تفکر سازماندهی شده: مشتریان اغلب مشکلات کاری زیاد و پیچیدهای دارند. به همین دلیل ارزش زیادی برای افرادی قائل هستند که تفکری سازماندهی شده و منظم دارند و میتوانند احساسات آنها را درک کنند و سپس راهحلهایی با هزینه مناسب و کاربردی پیشنهاد دهند. اینکار به نظر بهترین کار برای یک فرد درونگرا است.
- جزئینگری در پیگیری: افراد درونگرا، علاوه بر داشتن مهارت تفکر استراتژیک، افرادی کاملاً جزئینگر هستند. آنها میتوانند کارها را با نظم و تدبیر خاص خودشان پیش ببرند، به شکلی منظم به تماسهای تلفنی و ایمیلهای دریافتی پاسخ دهند، به تعهداتشان پایبند بمانند و علائم نگارشی را رعایت کنند و… مشتریان زیادی هستند که به این رفتارها ارزش مینهند.
2) انرژی اجتماعیتان را مدیریت کنید.
تعاملات اجتماعی میتوانند انرژی افراد درونگرا را تخلیه کنند. زمانی که به سمینار یا هر گونه گردهمایی اجتماعی میروید، به خودتان چندین بار استراحت بدهید تا انرژی خود را بازیابید. با سوالاتی از پیش آماده شده به چنین مکانهایی بروید. (هم سوالات شخصی و هم در حیطه کار.) به این شکل میتوانید از آن لحظات مرگبار سکوت دوری کنید و توانایی گوش دادنتان را نیز به رخ بکشید. اما خودتان را وادار به رفتن کنید. این همایشها در بلندمدت کسبوکارتان را پیش خواهند برد و آسانتر خواهند شد.
3) در حیطه کاری درستی مشغول به فعالیت باشید.
افراد درونگرا میتوانند در بخش فروش هر نوع کسبوکاری به موفقیت برسند، اما برخی از آنها به دلیل ویژگیهای ذاتیشان در برخی صنایع موفقتر هستند. افراد درونگرا میتوانند در کسبوکارهایی که فروش تکراری و ارتباط همیشگی با مشتریان دارند، موفق باشند. اما فروش محصولات و خدمات پیچیده کمی برایشان دشوارتر خواهد بود. چرا که هرچه تنوع محصولات و پیچیدگیشان بیشتر شود، مشتری نیاز بیشتری به توضیحات فروشنده پیدا خواهد کرد.
فروش محصولات و خدماتی که به مهندسان، کارمندان امور مالی و پرسنل عملیاتی فروخته میشود، گزینههای خوبی برای افراد درونگرا است، چرا که این افراد بیشتر مایل هستند در مورد حقایق و ویژگیهای قابل اندازهگیری محصول صحبت کنند. این یعنی فقط کافی است فروشنده ویژگیهای آن محصول را برشمرد.