آشنایی با رفتار مصرف کنندگان خانم

خانم ها قدرتمندترین مصرف کنندگان حال حاضر دنیا هستند و میزان تاثیر آنها بر اقتصاد هر سال در حال افزایش است. پیش بینی شده که درآمد سالانه زنان در سال 2018 به رقم حیرت آور 18 هزار میلیارد دلار برسد.

با در نظر گرفتن این نکته و سوال های مکرر مبنی بر راز نهفته در رابطه با چرایی خرید کردن و عدم خرید کردن خانم ها و توجه به این نکته که در حقیقت هیچ راز نهفته ای در این رابطه وجود ندارد، در این مقاله شما می توانید با 9 نکته در زمان عرضه و فروش محصولات خود به خانم ها آشنا شوید. با کمک این نکات می توانید سهم بازار خود را افزایش دهید.

1) اگر اقتصاد مصرفی در دنیا دارای جنسیت بود، این جنسیت مطمئناً زن بود.

خانم ها در ترکیبی از نفوذ و قدرت خرید خود در مجموع بین 70 تا 80 درصد از کل خریدهای مصرفی را انجام می دهند. نفوذ در اینجا به معنای آن است که هر چند یک خانم ممکن است مبلغ لازم برای خرید را نپردازد، اما همواره حق رد و مخالفت یا تایید آن خرید را دارد.

2) زنان دارای یک تاثیر افزایشی هستند.

زنان چندین بازار در یک بازار هستند. از آنجایی که آنها تقریباً در تمامی جوامع به عنوان مراقبان کودکان و افراد بزرگسال نقش آفرینی می کنند، بنابراین به نمایندگی از افرادی که در خانه آنها زندگی می کنند و همچنین گاهی برای خانواده خود و همسرشان (پدر و مادر) و حتی دوستان نیز خرید می کنند.

3) همواره به نقطه کور خود توجه داشته باشید.

جنسیت همیشه قوی ترین تعیین کننده در چگونه دیده شدن جهان و جزئیات آن توسط ما می باشد. این عامل تعیین کننده حتی از سن، درآمد، قومیت و محل جغرافیایی هم مهم تر است. جنسیت اغلب یک نقطه کور برای کسب و کارها به حساب می آید، چرا که اغلب در سطوح پایین تحصیل در رشته های مرتبط با کسب و کار و حتی در خود محل کار بطور جدی مورد توجه قرار نمی گیرد.

4) چنان به مطالعه رفتار خانم ها بپردازید، که انگار در حال مطالعه بازارهای خارجی هستید.

زنان و مردان هر یک در چهارچوب فرهنگ مرتبط به خودشان رشد پیدا می کنند. فرهنگ زنان با همان تمرکزی که لازمه مطالعه بازارهای خارجی است باید مورد بررسی قرار بگیرد. تفاوت های فرهنگی تعیین کننده زبان، رفتار و ادراک مصرف کننده است.

5) همیشه نام درج شده روی کارت عابر بانک تصمیم گیرنده نیست.

فرد تمام کننده معامله لزوماً تصمیم گیرنده برای آن معامله نیست. حتی اگر یک خانم حقوق بگیر نباشد، وی همانند دروازه بانی برای موارد مصرفی خانه و خانواده خودش عمل می کند.

6) صورتی یک استراتژی نیست.

زمانی که محصولی را تنها در یک رنگ عرضه می کنیم و آن رنگ هم صورتی است، ناخواسته به مشتری می گوییم «هیچ تفکری در پشت این حرکت وجود ندارد!» بهتر است این رنگ برای محصول تنها به عنوان رنگی در بین دیگر رنگ ها در نظر گرفته شود.

7) همواره در پی تناسب جنسیتی در تیم های کاری خودتان باشید.

اگر خانم ها بخش مهمی از مشتریان شما را تشکیل می دهند، در تیم مدیریت شما هم باید سهم اکثریت را دارا باشند. تحقیقات نشان می دهد که چنین شرکت هایی از نرخ بازده سرمایه گذاری بالاتری برخوردار هستند.

8) روندهای جمعیت شناختی نقشه راهی برای شما هستند.

چندین روند مهم در دنیا وجود دارد که جمعیت زنان تاثیرگذار بر الگوهای خرید را هدایت می کنند. این روندها باید در زمان برنامه ریزی بلندمدت برای یک کسب و کار مد نظر قرار بگیرند:

  • در سرار جهان خانم ها سهم بیشتری از نیروی کار را نسبت به قبل به خود اختصاص می دهند.
  • امروزه زنان در سنین بالاتری ازدواج می کنند.
  • زنان و مردان نسبت به نسل های قبلی بچه های کمتری دارند.

9) خانم ها در درجه اول زن هستند و در درجه دوم مصرف کننده

شباهت های بین زنان نسبت به تفاوت های آنها در سراسر دنیا بیشتر است. آنها در زایش نسل بشر، ساختارهای مغزی، سطح هورمونی و نقش زیستی دارای شباهت هایی هستند و همچنین به عنوان مراقب، سازنده ارتباط و برقرار کننده ارتباط نقش های یکسانی دارند. تمرکز روی ویژگی های مشترک مصرف کنندگان زن و تدوین استراتژی های بازاریابی و فروش بر اساس این ویژگی ها به فروش بیشتر منجر خواهد شد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «آشنایی با رفتار مصرف کنندگان خانم»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله علی وفا، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا