در آموزش STEM به دنبال حل مسائل دنیای واقعی باشید

تبلیغات

اگر قصد دارید با آموزش STEM دانش آموزان کلاس تان را مجذوب کنید، از آنها بخواهید به دنبال یک مشکل در دنیای واقعی باشند. سپس آنها را با کاربرد یادگیری در حل مسائل واقعی شگفت زده کنید.

حل مسائل دنیای واقعی، محور اصلی یادگیری STEM است. این تحقیق ها ممکن است منجر به تولید ابزار و طراحی برنامه ای برای بهبود شیوه زندگی و رفع نیازها شود و در نهایت، دنیا را به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کند. از طراحی یک قلم بهتر برای نوشتن گرفته تا بررسی چگونگی کمک به مناطقی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، تمام اینها فرصتی است برای اینکه کنجکاوی دانش آموزان جلب شود و آنها به فکر حل مسائل واقعی یا تحقیق و پژوهش باشند.

شاید مهم ترین نتیجه تمرکز دانش آموزان بر مسائل دنیای واقعی، برانگیختن حس هم ذات پنداری و همدردی در آنها باشد؛ حسی ارزشمند که با وجود آن، فرد تلاش می کند مشکلات و معضلات دیگر انسان ها را برطرف سازد. در این مقاله شما می توانید با نحوه طرح مسائل در آموزش STEM آشنا شوید.

معیارهای انتخاب مشکلات و مسائل دنیای واقعی

طراحی مسئله های دنیای واقعی برای دانش آموزان دوره های ابتدایی و متوسطه کار دشواری است و شناسایی مسائل معتبر و قابل حل برای دانش آموزان در آموزش STEM از بخش های پیچیده کار معلم به حساب می آید. در ادامه برخی از معیارهای انتخاب مسائل واقعی را مرور می کنیم:

تبلیغات
  • مشکل و مسئله باید واقعی و چالش مهندسی باشد که در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی معتبر و بر زندگی مردم تاثیرگذار باشد. مسلماً حمله موجودات فرازمینی به کره زمین را نمی توان مسئله حقیقی دانست یا لااقل تا امروز اینطور نبوده است!
  • دانش آموزان باید مسئله را درک کنند و درباره موضوع نگران باشند؛ در غیر این صورت، توجه و توان آنها در رابطه با حل آن محدود خواهد بود. بنابراین، معلم می تواند با نمایش ویدئو یا برگزاری گردش علمی در افزایش شناخت دانش آموزان در درک موضوع موثر باشد.
  • مشکل باید علمی باشد و دانش آموزان برای موفقیت پروژه به منابع، مفاهیم و مهارت هایی که جهت حل مسئله به آنها نیاز دارند، دسترسی داشته باشند. همچنین محدوده مشکل باید قابل کنترل و اندازه گیری علمی باشد.
  • مشکل باید با رویکردها و روش های مختلف قابل حل باشد. حتی یک مسئله با پاسخ های از پیش تعیین شده صحیح یا غلط طرح نکنید. در کلاس درس STEM هر گروه از دانش آموزان ممکن است یک راه متفاوت برای حل مشکل انتخاب کند و تمام راه حل ها نیز به نتیجه برسند.
  • دانش آموزان باید از فرآیندهای علوم، ریاضیات و فناوری استفاده کنند تا حل مسئله تحقق پذیرد. البته لزومی ندارد که مسائل با استفاده از هر چهار عنصر موجود در STEM حل شوند. بعضی از راه حل ها ممکن است به علوم تجربی و برخی بیشتر به ریاضیات متکی باشند اما همه آنها به رویکردی مهندسی نیاز دارند.

چند پیشنهاد برای انتخاب موضوع

دانش آموزان را به طرح مسائل مورد نظرشان تشویق کنید. این شیوه کار، علاوه بر تقویت حس استقلال، به آنها انگیزه بیشتری می دهد. شما می توانید از دانش آموزان خود بخواهید مشکلاتی را که در منزل و مدرسه با آن مواجه هستند، حل کنند؛ مانند طراحی یک ابزار دیجیتالی برای مدیریت تکلیف شان در منزل! اگر دانش آموزان همچنان در انتخاب مسئله تردید داشتند، این سوال ها را مطرح کنید:

  • چه رویدادی می تواند زندگی شهروندان منطقه را بهبود بخشد؟
  • آیا در جامعه هنوز انسان های فقیر وجود دارند؟
  • آیا آلودگی هوا یک معضل دائمی شده است؟

فقط به یاد داشته باشید که دانش آموزان را به سوی مشکلات مربوط به سطوح بالاتر دانش هدایت کنید.

همچنین می توانید با جستجو در اینترنت، به دنبال مشکلات در دنیای واقعی بگردید و از آنها ایده بگیرید. البته به این موضوع هم توجه کنید که همه مشکلات موجود در دنیای واقعی، در کلاس STEM قابل طرح نیستند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «در آموزش STEM به دنبال حل مسائل دنیای واقعی باشید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله EDWeek ترجمه علی قنبری، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا
بستن