سوال و جواب های فنی مربوط به کلاچ اتومبیل

کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع و وصل می کند. به عبارتی ساده تر کار کلاچ برای تعویض دنده های گیربکس است. این عمل بوسیله پدالی که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام می شود. بدین ترتیب که با فشار به پدال کلاچ، صفحه کلاچ از صفحه فلایویل جدا می شود و دیگر نیرو به گیربکس (جعبه دنده) نمی رسد، در نتیجه چرخ های اتومبیل آزاد می شوند. بر عکس با رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ به فلایویل می چسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس تنظیم می شود.

قطعات کلاچ عبارتند از: صفحه کلاچ – دو شاخه کلاچ – یک طرف صفحه فلایویل – بلبرینگ کلاچ – اهرم و شاخک ها و صفحه فشار دهنده و دیسک کلاچ که از یک کاسه مانند از نوع چدن تشکیل شده است.

خب تا حدودی با کلاچ آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب کلاچ اتومبیل خود را مطالعه نمایید.

1) علت بگسواد کردن کلاچ چیست؟

  • از فنریت افتادن فنرهای دیسک
  • سائیدگی صفحه کلاچ
  • تراش رفتن فلایویل
  • روغن زدگی صفحه کلاچ

2) علت روغن زدگی صفحه کلاچ چیست؟

  • خرابی کاسه نمد جلوی گیربکس
  • خرابی کاسه نمد سر میل لنگ

3) کار بلبرینگ کلاچ چیست؟
در موقع فشار آوردن به پدال کلاچ، اهرم های کلاچ سه شاخه را به جلو برده و در نتیجه باعث خلاصی کلاچ می شود.

4) کار سه شاخه کلاچ چیست؟
خلاص کردن صفحه کلاچ برای سهولت تعویض دنده.

5) کار دو شاخه کلاچ چیست؟
برای فشار آوردن به بلبرینگ کلاچ است.

6) کار صفحه کلاچ چیست؟
برای قطع و انتقال نیروی موتور به گیربکس می باشد.

7) کلاچ به کجا بسته می شود؟
پوسته کلاچ به صفحه فلایویل بسته می شود.

8) چنانچه صفحه کلاچ نو باشد و روغن نزده باشد، علت بگسواد کردن کلاچ چیست؟

  • تراش و صیقلی شدن زیاد صفحه فلایویل و دیسک
  • درگیر نشدن کامل صفحه کلاچ

9) آزمایش بگسواد کلاچ چگونه است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، آن را در دنده می گذاریم و ترمز دستی را می کشیم، با استفاده از گاز و کلاچ اقدام به حرکت می کنیم چنانچه اتومبیل حرکت نکند و خاموش شود کلاچ سالم است و در غیر این صورت، بگسواد می نماید.

10) کار فنرهای کلاچ چیست؟
گرفتن ضربات وارده از چرخش میل لنگ و جلوگیری از لرزش موتور در موقع حرکت.

11) علت خلاص نشدن کلاچ چیست؟

  • کلفت بودن صفحه کلاچ
  • شکستگی دو شاخه کلاچ
  • شکستن کامل دو شاخه کلاچ
  • کم بودن فاصله صفحات کلاچ
  • شکستگی بلبرینگ کلاچ
  • نامیزانی سر سه شاخه کلاچ
  • کوتاه بودن اهرم های کلاچ

12) علت گریپاژ بلبرینگ کلاچ چیست؟
روغن کاری نشدن بلبرینگ.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. پس از تعویض دنده پای خود را از روی پدال کلاچ بر دارید، در غیر این صورت بلبرینگ، صفحه و لنت کلاچ زودتر فرسوده می شوند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به کلاچ اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در 1378 با شابک 4-83-6049-964 و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر 1391 با شابک 0-89-6168-600-978 به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

[/toggle]

نمایش بیشتر

‫29 دیدگاه

  1. سلام خدمت شما. من پژو پارس tu5 دارم که صفحه کلاچ و دشاخ کلاچ را هم عوض کردم بعد از مدتی با فشار دادن کلاچ و برداشتن پا از کلاچ صدا می دهد سیم کلاچ هم عوض کردم باز هم صدا می دهد لطفا راهنمایی کنید

  2. با سلام ماشین من پراید و تازه دیسک و صفحه عوض کردم ولی باز کلاچ سفته باید چکار کنم ریگلاژ هم میکنم دنده خوب جا نمیره

  3. سلام خوب هستی من پرایدم زمانی که روشنه و در حال حرکت میباشد کلاچ به صورت خودکار میلرزه و زمانی که کلاچ تا ته میگیرم قطع میشه دلیلش میتونه چی باشه ممنون میشم کسی جواب بده

  4. سلام من یه 206 تیپ 2 دارم ماشینم تصادفی هر 4 ماه یه بار دیسک صفه خورد میکنه میشه راهنمایی کنین مشکل از کجاست
    با تشکر

  5. سلام. ماشین ۴۰۵ دارم که رابط بین پدال کلاچ و سیم کلاچ که پلاستیکی هسش شکسته برای در آوردن و تعویض آن وسیله توضیحی برایم ارائه کنید ممنون میشم با تشکر از شما عزیزان

  6. سلام
    آیا واسه تعویض صفحه کلاچ خودروهای دیفرانسیل عقب مثل اردی باید حتما گیربکس پایین بیاد؟ اگه کسی اطلاع داره ممنون میشم جواب بده

    1. با سلام خدمت امیر آقا بله تنها راه تعویض صفحه کلاچ باید گیربکس را در آورد. اما یک نکته برای جا زدن گیربکس باید جلوی موتور بالا بیاید تا گیربکس به راحتی در هزار شاخ صفحه کلاچ جا برود.

  7. سلام 206 TU5 مدل 93 دارم که صفحه کلاچ و دوشاخه بهینه و سیم کلاچ همراه با بلبرینگ عوض کردم بعد از این ها هنوز یه صدای جیر جیر موقعی که ماشین رو روشن میکنی و پدال گازو فشار میدم از سمت پدال کلاچ میاد وقتی به مقدار کمی پا روی پدال کلاچ میزارم این صدا قطع میشه. در ضمن موقعی که ماشین روشن هست وقتی به دوشاخه محلی که سیم کلاچ متصل میشه نگاه میکنی لرزش داره. باید چکار کرد.

    1. سلام بوش های دوشاخ کلاچ خرابه، دوتا بوش پلاستیکی هستش که گیربکس میاد پایینو عوض میشه و گیربکسم نمیپاشه…

      1. منم عوض کردم بازم لرزش و صدای ویزه مانندی با فشار گاز میاد

    2. سلام دقیقا ماشین منم ۲۰۶ v8 هستش و دقیقا همین مشکل رو داره لطفا اگه راهی براش پیدا کردی یا علتش رو پیدا کردی به منم ی خبر بده اخه چند جا بردم سر در نمیارن ممنون

  8. سلام
    من بلبرینگ کلاچم خرابه اگه عوضش نکنم چه اتفاقی امکان داره بیفته؟
    فعلا یک صدای کم ویز و ویز کمی میکنه
    ماشینم l90 دستمزد تعویضش خیلی بالاست میخوام بزارم حسابی خراب شه بعد عوضش کنم
    کار درستیه؟

    1. اگه زودتر عوض بشه بهتره خرج کمتری رو دستت میزاره میزنه دوشاخ کلاچ و دنده فلایویل و اینارو خراب میکنه

    2. اگه بلبرينگو بخواي عوض كني بايد صفحه كلاچتم عوص كني دستمزده مكانيك هم بين ١٥٠ تا ٢٠٠ تومنه

  9. سلام و خسته نباشيد، فنر دوشاخ كلاچ جيلي سوار كه بلبرينگ نگه ميداره، برا من تو بازار نيست، فنر مشابه از خودروها ديگه چي هس كه ما سوار كنيم؟؟؟؟

  10. سلام.من یک کاپرا دارم.
    کلاچ خیلی صدا میده در هنگام عوض کردن دنده .
    مشکلش چیه؟

    و بعدی این که دنده های 12345 کار میکنن عادی. ولی دنده عقب هر از چند گاهی رد میکنه مثلا دنده عقب ک میزنم جلو میره. تو دور زدن توی پارکینگ همش با هل دادن باید دور بخورم. لطفا راهنمایی کنید

  11. سلام
    من یک تندر 90 مدل 87 دارم سه روز پیش کل سیستم کلاچ با تمام متعلقات رو عوض کردم وقتی ماشین رو تحویل گرفتم احساس خوبی زیر پام نداشتم بطوری که حس می کردم کلاچ درگیره و زمان رهایی صفحه رو زیر پا احساس نمی کردم تا اینکه دیروز یکدفعه پدال زیر پام شل شد و پدال ول کرد به مکانیک زنگ زدم ماشین رو یدک کردن تا تعمیرگاه و مکانیک گفت فنر پدال بریده و ربطی به کار ما نداشت میخواستم بدونم ایراد اصلی چیه و آیا مکانیک راست می گه ممنون می شم اگه جواب دهید.
    با تشکر

  12. سلام، من 206 تیپ 2 مدل 94 دارم که کلاجش خیلی زود درگیر میکنه و اگه دقت نکنم سریع خاموش میکنه مخصوصا در حرکت اولیه تو سر بالاییها که مصیبته، یعنی به زحمت میشه نیم کلاچ گرفت، ماشین 14 تا کار کرده ، کلاچش یکم سفته و چند سانت آخر پدال حس خلاصی داره، لطفا میتونید در مورد زود درگیر شدن کلاچ کمک کنید، با تشکر

  13. سلام رانا مدل 92 دارم تا کنون سه بار دیسک و صفحه و کابل کلاچ در نمایندگی ایران خودرو عوض کردم و در حال حاضر 40 هزار کیلومتر با ماشین رانندگی نمودم ولی باز پدال کلاچ سفت هست و پله و پله میشه به چند مکانیک نشون دادم گفتن دیسک و صفحه و دوشاخ کلاچ باید عوض بشه ولی هر مکانیکی بلد نیست دوشاخ کلاچ رو عوض کنه آیا شما تعمیرگاهی را سراغ دارید که مهارت این کار را داشته باشد من ساکن شرق تهران هستم.

    1. با سلام
      دوست عزیز کارشناسان ایران خودرو اخیرا فهمیدند که این همه ایراد دیسک و صفحه موتورهای تی یو فایو از دو شاخه کلاچ هست و این دو شاخه نمیتواند نیرو را متعادل وارد کند.
      شما زحمت بکشید به یک نمایندگی ایران خودرو برید و بفرماید که دو شاخه کلاچه بهینه که خودشون طراحی کردن براتون سفارش بدن و اون رو نصب کنید انشاا.. برطرف خواهد شد

  14. مطالب خیلی جالب بود. ای کاش مطالب با تصاویر توضیح داده می شد. مثلاً تصویر دوشاخه کلاچ و یا سه شاخه کلاچ که در کجای کلاچ و موتور خودرو قرار دارد. با تشکر

    1. با سلام و احترام
      از رضایت شما بسیار خوشحالیم.
      حتماً مطالب را به مرور کامل تر می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا