خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / فناوری اطلاعات / استفاده از موتورهای جستجو در کسب و کارهای اینترنتی را جدی بگیرید
نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام، خدمات و…

استفاده از موتورهای جستجو در کسب و کارهای اینترنتی را جدی بگیرید

اولین دفعاتی که کار با اینترنت را شروع کردید، به یاد دارید؟ از چه روشی برای جستجو و بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود در اینترنت استفاده می کردید؟ مطمئناً موتورهای جستجو؛ و این دقیقاً همان روشی است که ۹۰ درصد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، به کار می برند.

خب، به عنوان یک وبمستر چرا باید استفاده از موتورهای جستجو در کسب و کارهای اینترنتی را جدی بگیریم؟ برای پاسخ به این سوال باید به مزایای استفاده از موتورهای جستجو اشاره کنیم که عبارتند از:

  1. استفاده از آنها رایگان است.
  2. اگر محتوای مناسبی داشته باشیم، ترافیک سایت را بسیار بالا می برند.
  3. در آن پارتی بازی معنا ندارد! و شرایط استفاده از آن برای همه یکسان است.
  4. در اکثر مواقع اولین انتخاب افراد، در استفاده از اینترنت است. به عبارتی اکثر افراد، زمانی که با سوالی مواجه می شوند، مشکلی برایشان پیش می آید، نیاز به تصمیم گیری دارند و… اولین اقدام شان جستجو در اینترنت می باشد.
  5. و…

هر چند که استفاده از موتورهای جستجو معایبی هم دارد؛ مانند:

  1. گاهی اوقات نمی توان اعتماد زیادی به نتایج آنها کرد.
  2. کار کردن با آنها برای ارتقاء سایت زمان بر است و حوصله ی زیادی می طلبد.
  3. رازهای موتورهای جستجو غالباً مخفی می باشند.

با این حال استفاده از موتورهای جستجو، پایه ای ترین و پُر استفاده ترین روش ارتقاء در وب می باشد.

در ادامه شما می توانید با نکاتی از روش های بهبود رتبه وب سایت در اینترنت آشنا شوید؛ که رعایت آنها، وب سایت شما را حداقل در ۱۰ انتخاب اول یک موتور جستجو قرار می دهد.

۱) موتور جستجو چگونه کار می کند؟: موتورهای جستجو از روبات هایی معروف به «عنکبوت» برای نشانه گذاری و طبقه بندی کردن وب سایت ها استفاده می کنند. زمانی که شما وب سایت یا صفحه ای از وب سایت خود را به یک موتور جستجوی خاص ارائه می کنید، عنکبوت، وب سایت یا صفحه ی شما را بازدید می کند. سپس لینک های موجود در هر صفحه را دنبال می کند تا به صفحات دیگر وب سایت دسترسی پیدا کند و به این ترتیب در تمام وب سایت شما می خزد! به همین دلیل این روش به عنکبوت تشبیه شده است. پس از اینکه عنکبوت وب سایت شما را به خوبی کاوش و بررسی کرد به موتور جستجو باز می گردد و شروع به نشانه گذاری و ثبت اطلاعات می کند.

۲) برترین موتورهای جستجو: اگرچه تعداد موتورهای جستجو در اینترنت زیاد است ولی فقط تعداد اندکی از آنها دارای شهرت بسیار زیادی هستند که به موتورهای جستجوی اصلی معروف اند. مسلماً با انتخاب برترین ها، بهترین نتایج نیز حاصل خواهد شد زیرا برای کاربران اینترنت به خوبی ثابت شده که با استفاده از این موتورهای جستجو، سریع تر به نتایج مورد نظر دست می یابند. بنابراین اگر بتوانید وب سایت خود را در مکان مناسبی از فهرست این جستجوگرها قرار دهید، شانس بیشتری برای جذب بازدیدکنندگان خواهید داشت. برترین موتورهای جستجو عبارت است از:

AskGoogleYandexMSNYahoo

از بین این موتورهای جستجو، گوگل دارای شهرت و محبوبیت بیشتری نسبت به بقیه است. بنابراین توصیه می شود وقت بیشتری برای ارتقای وب سایت خود در این موتور جستجو قرار دهید.

۳) فهرست وب (وب دایرکتوری) چیست؟: وب دایرکتوری ها بطور هوشمند وب سایت شما را فهرست نمی کنند و تا زمانی که شما با ثبت نام در آنها اعلام موجودیت نکنید، هیچ نشانی از وب سایت شما به کسی نمی دهند. اغلب وب دایرکتوری ها فقط آدرس صفحه ی اصلی وب سایت را فهرست می کنند و کاری به اطلاعات موجود در صفحات دیگر ندارند. تفاوت اصلی بین موتورهای جستجو و دایرکتوری ها در این است که دایرکتوری ها وب سایت ها را طبقه بندی می کنند در حالی که موتورهای جستجو از اطلاعاتی که توسط خزش در وب سایت ها بدست آورده اند برای نشانه گذاری اطلاعات موجود در صفحات وب سایت و فهرست کردن آنها استفاده می کنند. از طرفی به علت پر بیننده بودن این گونه وب سایت ها و معروفیت و اعتبار آنها، همواره در مکان بسیار مناسبی از فهرست موتورهای جستجو قرار دارند. بنابراین در صورت وجود اطلاعات مربوط به وب سایت تان در آنها، وب سایت شما نیز رتبه مناسبی در موتورهای جستجو پیدا خواهد کرد. بنابراین با ثبت نام در دایرکتوری ها می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

۴) چگونه وب سایت خود را به یک موتور جستجو معرفی کنیم؟: معرفی وب سایت به یک موتور جستجو چندان کار دشواری نیست. تمامی موتورهای جستجوی معروف، امکان معرفی و افزودن وب سایت را از بخشی به نام وبمستر (webmasters) فراهم کرده اند. کافی است به صفحات مورد نظر رفته، و سایت خود را معرفی نمایید و از برخی خدمات دیگر این بخش نیز استفاده کنید. به عنوان مثال آدرس صفحه معرفی وب سایت موتورهای جستجوی گوگل، بینگ (MSN)، یاهو و یاندکس عبارت است از:

Google: https://www.google.com/webmasters

MSN & Yahoo: http://www.bing.com/toolbox/webmaster

Yandex: https://webmaster.yandex.com

۵) برای فهرست (ایندکس) شدن چه مدت باید انتظار بکشیم؟: هر کدام از موتورهای جستجو دارای زمان مشخصی برای پذیرش اطلاعات ارسالی شما می باشند. مدت زمان تقریبی مورد نیاز برای فهرست شدن در موتورهای جستجوی اصلی بطور متوسط بین ۲ هفته تا ۲ ماه است.

۶) تبلیغات معرفی وب سایت به موتور جستجو: شاید تاکنون به وب سایت ها یا بنرهای تبلیغاتی زیادی برخورد کرده باشید که ادعا می کنند در ازای دریافت مبلغی، وب سایت شما را در یک لحظه به چند هزار موتور جستجو معرفی می کنند. این یک تصور نادرست است زیرا بیش از ۹۰ درصد ترافیک وب سایت های اینترنتی از چند موتور جستجوی اصلی ناشی می شوند و بیشتر این ترافیک نیز سهم ۲ یا ۳ موتور جستجوی برتر در بین آنها است.

۷) طوفان فکری برای انتخاب کلمات کلیدی صحیح: اولین چیزی که برای طوفان فکری نیاز دارید، یک قلم و کاغذ است! با آرامش بنشینید و فکر کنید و کلمه های کلیدی بیشتری را که ممکن است به محصول، موضوع سایت یا کسب و کارتان مربوط باشند، روی کاغذ بنویسید. این کار را از روی بی حوصلگی و به سرعت انجام ندهید زیرا موتورهای جستجو بر اساس همین کلمات کلیدی، وب سایت شما را رتبه بندی می کنند.

۸) امتحان کلمات کلیدی: حال که فهرستی از کلمات کلیدی مناسب تهیه کرده اید، تمام موتورهای جستجوی اصلی را باز کنید و کلمات کلیدی خود را یک به یک وارد کنید و نتایج جستجو را به دقت ملاحظه کنید و ببینید چه وب سایت هایی موضوعاتی مشابه موضوع وب سایت شما دارند. امتحان کلمات کلیدی یکی از مهم ترین کارهایی است که حتماً باید انجام دهید چون این کار دید وسیعی را در مورد نحوه ی انتخاب کلمات کلیدی به شما می دهد.

۹) صداقت در استفاده از کلمات کلیدی: بعضی از مدیران وب سایت ها به اشتباه تصور می کنند که اگر از کلمات کلیدی جذاب و پر استفاده (بر خلاف آنچه که در وب سایت شان ارائه می دهند) استفاده کنند، نتیجه ی خوبی خواهند گرفت و این کار مخاطب بیشتری را به سمت وب سایت شان خواهد کشاند! این کار که به صورت روان شناسانه ای صورت می گیرد، در ابتدای کار ممکن است باعث جذب تعدادی بازدیدکننده شود اما به علت عدم سنخیت موضوع وب سایت با کلمات کلیدی که مخاطب را به سایت کشانده، بازدیدکننده سایت را به سرعت ترک می کند و این کار جز از دست دادن اعتبار سایت هیچ سودی نخواهد داشت.

۱۰) استفاده از کلمات کلیدی در URL صفحات: یکی دیگر از شگردها، استفاده از کلمات کلیدی در نشانی صفحات می باشد. همواره سعی کنید که از کلمات کلیدی مختلف در قسمت های مختلف URL صفحات بطور صحیح استفاده کنید. به آدرس زیر توجه کنید:

مطلب: افزایش عملکرد مغز با کمک دست چپ
آدرس: https://youc.ir/increase-brain-function-with-left-hand

۱۱) یک شگرد جالب: به دو آدرس زیر توجه کنید:

https://youc.ir/increase-brain-function-with-left-hand/

https://youc.ir/increase-brain-function-with-left-hand.htm

استفاده از هر دوی این نشانی ها می تواند یک نتیجه را در پی داشته باشد. اما تجربه نشان داده است صفحاتی که نشانی آنها شبیه مثال اول باشد، رتبه ی بهتری نسبت به صفحاتی با آدرسی شبیه مثال دوم کسب خواهند کرد.

۱۲) کلمات کلیدی خود را استتار نکنید!: یکی از شگردهایی که بعضی از برنامه نویسان و طراحان وب سایت های اینترنتی برای افزایش تعداد کلمات کلیدی در صفحات سایت خود استفاده می کنند، استفاده از شگرد یکسان سازی رنگ نوشته ها با رنگ زمینه می باشد؛ به این ترتیب که فهرستی از کلمات کلیدی را انتخاب کرده، و آنها را در قسمت های مختلف صفحات وب سایت به صورت همرنگ با زمینه، استتار کرده و مثلاً آنها را نامرئی می کنند. اما موتورهای جستجو اخیراً قادر به شناسایی این شگرد قدیمی هستند و بنابراین نتیجه ای کاملاً بر عکس بدست خواهد آمد.

۱۳) Spam کلمات کلیدی ممنوع!: هیچ کس علاقه ای به نامه های الکترونیکی ناخواسته که Spam نامیده می شوند ندارد. موتورهای جستجو نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دوست ندارند با حجم انبوهی از کلمات کلیدی یکسان که به تعداد دفعات بی شماری تکرار شده اند، مواجه شوند. بنابراین برای تنبیه افرادی که اقدام به این کار می کنند، اهمیتی به آن کلمات کلیدی نداده و از کنار آنها به سادگی می گذرند.

۱۴) صفحات مهم وب سایت: همواره صفحات مهم تر وب سایت خود را طوری قرار دهید که دسترسی به آنها از هر قسمت وب سایت به سادگی امکان پذیر باشد. اگر بتوانید صفحات مهم را در یک یا دو سطح بعد از صفحه ی اصلی قرار دهید، کار موتور جستجو را برای دسترسی به آنها و نشانه گذاری بسیار ساده کرده اید. استفاده از صفحات تو در تو و لینک های زیاد برای دستیابی به صفحات وب سایت شانس شما را برای کسب رتبه مناسب در موتورهای جستجو بسیار پایین می آورد.

۱۵) محدودیت عنوان وب سایت (Title) در موتورهای جستجو: طول عناوین وب سایت که توسط موتورهای جستجو پذیرفته می شود، در موتورهای جستجوی مختلف، متفاوت است. ترجیحاً عناوین صفحات خود را بیش از ۵۰ تا ۸۰ حرف (با احتساب فاصله بین کلمات) انتخاب نکنید.

۱۶) شرح سایت: عنوان یک صفحه علاوه بر اینکه مشخص کننده ی موضوع آن صفحه از وب سایت است و کلمات کلیدی را در خود جای می دهد، شرح کوتاهی را نیز در مورد وب سایت یا آن صفحه بیان می دارد. البته نیازی نیست که در این شرح در مورد خود یا شرکت خود مطلبی بنویسید بلکه کافی است از جملاتی برای جلب توجه بیننده استفاده کنید. چرا که بیننده فرصت کافی برای خواندن توضیحات شما ندارد و فقط می خواهد ببیند کدام سایت بیشتر و بهتر او را به هدفش نزدیک می کند.

۱۷) استفاده از ویژگی alt مربوط به تصاویر: آیا می دانید تمامی تصاویر موجود در وب سایت می توانند به بهبود رتبه سایت شما کمک کنند؟ هر تصویر در صفحه ی وب سایت می تواند شامل یک یا چند کلمه یا عبارت کلیدی یا توضیحی در مورد تصویر باشد. این متن هنگام رفتن نشانگر ماوس روی تصویر، به خصوص زمانی که بیننده نخواهد تصاویر را ببیند، نمایش داده می شود. بنابراین از این ویژگی حتماً در مورد تصاویر استفاده کنید.

۱۸) محبوبیت لینک: یکی از شاخص های بسیار مهم موتورهای جستجو در رتبه بندی یک صفحه، محبوبیت لینک آن صفحه است. هرچه تعداد وب سایت هایی که به آن صفحه لینک داده اند، بیشتر باشد آن صفحه از نظر موتورهای جستجو دارای اهمیت بیشتری است.

۱۹) صفحات دارای محتوا را به وب سایت خود اضافه کنید: مقالات، کتاب های الکترونیکی، نکات آموزنده و سایر صفحاتی را که دارای محتوای مناسب و جذابی هستند، به سایت خود اضافه کنید. این کار چند مزیت دارد: اول اینکه وجود صفحات دارای محتوا، باعث گستردگی و تنوع کلمات کلیدی در وب سایت شما می شود و تنوع منطقی کلمات کلیدی نیز باعث افزایش احتمال نمایش صفحات سایت در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی موجود در این صفحات می گردد. در ثانی، وجود این گونه محتواها در وب سایت شما باعث می شود تا مدیران سایت های دیگر به وب سایت شما لینک برقرار کنند که این کار هم در افزایش رتبه در موتورهای جستجو موثر است و هم باعث می شود افراد دیگری از آن سایت ها به سمت وب سایت شما هدایت شوند.

۲۰) استفاده از لینک ها به صورت جاوا اسکریپت؟!: موتورهای جستجو نمی توانند لینک هایی که با استفاده از جاوا اسکریپت نوشته شده اند، برای دستیابی به سایر صفحات دنبال کنند. بنابراین تا زمانی که شما تعداد مناسبی لینک به صورت کد استاندارد HTML در صفحات وب سایت تان قرار ندهید، وب سایت شما به خوبی توسط موتورهای جستجو کاوش نمی شود. اگر ناچارید از جاوا اسکریپت (مثلاً برای ساخت منوها) استفاده کنید، یک راه ساده برای حل این مشکل تهیه ی نقشه ی سایت (Sitemap) و قرار دادن لینک هایی به صورت متنی با کد HTML برای تمام صفحات سایت است. سپس در هر صفحه لینکی قرار دهید که به این صفحه رجوع کند.

۲۱) استفاده از تصاویر به جای لینک ها: موتورهای جستجو فقط متن را تشخیص می دهند و گرافیک را نمی فهمند! از این جهت اگر وب سایت شما دارای لینک های گرافیکی زیبایی باشد ولی به اندازه کافی متن و لینک های متنی نداشته باشد، بعید است بتوانید موقعیت مناسبی در موتورهای جستجو پیدا کنید. برای حل این مشکل باید در حد امکان، به جای تصاویر از متن استفاده کنید و به خصوص در لینک دادن به سایر صفحات از متن به صورت کد HTML استفاده کنید.

۲۲) استفاده از فلش (Flash): استفاده از فلش به خودی خود مشکلی ندارد. مسئله این است که چگونه از آن استفاده شود. دو مشکل اساسی که در استفاده از فایل های فلش وجود دارد، عبارت اند از:

  1. طراحی صفحات با استفاده از فلش باعث فهرست نشدن وب سایت شما توسط موتورهای جستجو می شود!
  2. لینک هایی که به صورت فلش ساخته شده اند توسط موتورهای جستجو قابل ردگیری نیستند.

۲۳) استفاده از فریم ممنوع!: اگر وب سایت شما از فریم استفاده می کند، به دردسر بزرگی افتاده اید! مشکل اینجاست که موتورهای جستجو صفحاتی را که دارای فریم هستند، به خوبی نشانه گذاری نمی کنند. دلیل آن این است که صفحاتی که با استفاده از علامت <frame> فریم بندی شده اند، فقط یک صفحه قابل ایندکس شدن دارند و آن هم قسمت اصلی آن صفحه است، در حالی که معمولاً اطلاعات مهم تر در صفحات فریم شده قرار می گیرند و صفحه اصلی دارای محتوای بسیار کمی است.

۲۴) تا می توانید برای عنکبوت دام بگسترانید!: لینک وب سایت شما در وب سایت های دیگر تله ای برای عنکبوت است که آن را به وب سایت شما می کشاند. بنابراین تمام فکر خود را معطوف به برقراری لینک های جدید در وب سایت های مختلف کنید. هرچه بتوانید تعداد لینک های خارجی به سایت تان را افزایش دهید، موفقیت بیشتری در کسب رتبه ی مناسب در موتورهای جستجو خواهید یافت. وب سایت هایی که از لحاظ تعداد بازدیدکننده در رده های بالایی قرار دارند، بهترین گزینه ها برای انجام این کار هستند.

۲۵) صفحات وب سایت خود را به روز کنید: یکی از راه های موثر در کسب رتبه ی مناسب در موتورهای جستجو این است که محتویات صفحات وب سایت هر از چند گاهی به روز شود. به روز بودن و تغییر مداوم محتوای صفحات نشان دهنده ی پویا بودن و اهمیت وب سایت دارد. به همین دلیل موتورهای جستجو چنین سایت هایی را در رتبه های بالاتری قرار خواهند داد.

۲۶) صبور باشید: یکی از نکات مهم در ارتقای وب سایت، برنامه ریزی زمانی مناسب و تعیین سیاست مشخص برای انجام برنامه ی ارتقاء در موتورهای جستجو است. باید بدانید ارتقای سایت در موتورهای جستجو، کاری است که نیازمند زمان و حوصله ی زیادی است. انتظار نداشته باشید به محض معرفی وب سایت تان به موتور جستجو، در فهرست آنها قرار بگیرید.

یک نکته ی مهم را حتماً به یاد داشته باشید، ترجیحاً URL (آدرس) صفحاتی را که به موتورهای جستجو معرفی کرده اید تغییر ندهید. گاهی اوقات ممکن است در اثر تغییر ساختار وب سایت مجبور باشید تعدادی از صفحات را حذف کنید یا سیستم نام گذاری صفحات را تغییر دهید. در این صورت در هنگام رجوع افراد از طریق موتورهای جستجو به این آدرس های اشتباه دچار مشکل خواهید شد.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «استفاده از موتورهای جستجو در کسب و کارهای اینترنتی را جدی بگیرید»، توسط هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) نگارش شده است. در این راستا کتاب کارآفرینی در کسب و کار اینترنتی، نوشته ی دکتر محمود احمدپور داریانی و مهندس اشکان فرخ حیاتی از انتشارات محراب قلم، منتشر شده در آبان ۱۳۸۶ با شابک ۲-۷۳۳-۳۲۳-۹۶۴-۹۷۸ در کنار مصاحبه با واحد فنی و پشتیبانی پورتال یو سی (شما می توانید) به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*

x

پیشنهاد یو سی برای مطالعه

آزمون اعتیاد به شبکه های اجتماعی

آزمون اعتیاد به شبکه های اجتماعی

به اشتراک گذاشتن علائق و سلیقه ها، اشتراک اطلاعات و دانسته ها ...