آیا الکتروشوک می‌تواند قلب را دوباره زنده کند؟

ضربان قلب دارای یک ریتم بسیار هماهنگ است و اگر از ریتم بیفتد می‌توان با شوک آن را به نظم پیشین بازگرداند. دستگاه الکتروشوک به‌قدری قدرتمند است که می‌‎تواند یک بدن بی‌جان را بطور شَدید تکان دهد اما فقط در صورتی که قلب بیمار نشانه‌هایی از فعالیت‌های الکتریکی داشته باشد و بطور کامل حیاتش را از دست نداده باشد این دستگاه می‌تواند آن را از نو احیا کند.

ضربان قلب از ضربه‌های منظم الکتریکی که از میان میلیون‌ها سلول ماهیچه‌ای عبور می‌کند و موجب انقباض آنها می‌شود، به وجود می‌آید. این ضربه‌ها معمولاً از یک نقطه کوچک در بطن راست قلب شروع می‌شوند و از آنجا به سایر ارگان گسترش می‌یابند. اگر سلول‌های این غده از ریتم بیفتد، در جریان خون اختلال ایجاد می‌شود.

یکی از شناخته شده‌ترین نوع این اختلال باعث می‌شود قلب در هر دقیقه بیش از 200 بار بتپد و توانایی‌اش را برای پمپاژ خون به کل بدن از دست بدهد. این اختلال می‌تواند به الیاف بطن بسط یابد و به سبب آن قلب در هر دقیقه 400 بار به لرزه بیفتد و بطورکلی خون در بدن پخش نکند.

بعضی از اختلالات را می‌توان با دستگاه الکتروشوک درمان کرد و سلول‌های غده کوچک قلب را دوباره به ریتم اصلی بازگرداند اما بعضی دیگر از اختلالات بقدری پیچیده هستند که نمی‌توان بیمار را نجات داد.

پزشکان به قلب زنده نیرو می‌بخشند.

پیش از آنکه پزشکان قلب آسیب دیده را به کمک شوک درمان کنند، آنها ریتم قلب را اندازه‌گیری می‌کنند. منحنی نوار قلب نشان می‌دهد که بیمار می‌تواند نجات پیدا کند یا خیر.

  • منحنی صاف نشان می‌دهد که هیچ فعالیت الکتریکی در قلب وجود ندارد. در این صورت پزشکان از الکتروشوک استفاده نمی‌کنند. در عوض از ماساژ برای درمان بهره می‌برند.
  • بعضی از ریتم‌ها فعالیت الکتریکی بدون نبض را نشان می‌دهند. به این معنا که قلب‌هایی وجود دارد که شامل بعضی فعالیت‌های الکتریکی هستند اما نمی‌توانند خون را به بدن پمپاژ کنند.
  • یک منحنی منظم با فراز و فرودهای بسیار نشان‌دهنده درجه نبض بسیار بالایی است. پزشکان در این شرایط از الکتروشوک استفاده می‌کنند.
  • یک الگوی نامنظم حاکی از آن است که قلب بدون پمپاژ خون ضربان بسیار زیادی دارد. در این وضعیت نیز از الکتروشوک استفاده می‌شود.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا