سئو چیست؟ اهمیت سئو برای کسب و کارهای آنلاین

کلمه سئو SEO برگرفته از Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است و شامل تکنیک‌های است که باعث می‌شود به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ، یاهو و گوگل هستند معرفی شوید. قرار گرفتن نام سایت شما در رتبه‌های بالا در صفحات نتایج موتور‌های جستجو (SERPs) بسیار ارزشمند است. در واقع این یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی جهان است. این فرآیند باعث می‌شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو مانند گوگل به سمت سایت شما هدایت شود.

با توجه به اینکه این ترافیک از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما بدست آمده است، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بسیار بالا است.

هدف سئو سایت چیست و چرا سئو مهم است؟

در بازار رقابتی امروز سئو مهم‌تر از همیشه خودنمایی می‌کند. میلیون‌ها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود استفاده می‌کنند. بنابراین به وضوح روشن است اگر صاحب یک وبلاگ، وب سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید، سئو می‌تواند باعث رشد و رسیدن به اهداف کسب‌وکارتان شود.

بهینه‌سازی سایت مهم است چون:

  • اکثر کاربران یکی از پنج پیشنهاد بالاتر را در صفحه نتایج جستجو انتخاب می‌کنند و هرچه در این رتبه‌بندی بالاتر باشید در نتیجه بازدیدکننده و مشتری بیشتری را خواهید داشت. پنج نتیجه اول گوگل 67 درصد کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.
  • سئو فقط در مورد موتورهای جستجو نیست و پیاده‌سازی یک استراتژی خوب در این رابطه باعث بهبود تجربه کاربری و کاربردپذیری وب سایت می‌شود.
  • سئو همچنین باعث ترویج سایت در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. در واقع افرادی که سایت شما را از طریق موتورهای جستجو کشف می‌کنند به احتمال زیاد آن را در فیسبوک، توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

هنگامی که شما یک کلمه یا سوالی را در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) جستجو می‌کنید پاسخ آن از طریق صفحه نتایج (SERP) نمایش داده می‌شود. در هر لحظه برای مرتب کردن این نتایج مجموعه الگوریتم‌های پیچیده‌ای اجرا می‌شوند که شامل عوامل رتبه‌بندی (SEO Ranking Factors) است و موتورهای جستجو با توجه به آن تصمیم می‌گیرند سایت شما در چه رتبه‌ای قرار گیرد. بنابراین سایت بهینه‌سازی شده با رعایت فاکتورهای سئو شانس بیشتری برای قرارگیری در رتبه‌های بالا را نسبت به سایت‌های غیربهینه‌سازی شده دارا است.

گوگل به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو بیش از 200 سیگنال را برای تعیین رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد و اگر بخواهیم این سیگنال‌ها را دسته‌بندی کنیم به دو بخش کلی سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارج از سایت (Off-Page SEO) تقسیم می‌شوند.

بهینه‌سازی درونی سایت یا سئو داخلی چیست؟ (On-Page SEO)

همینطور که از عنوان مشخص است فاکتورهای سئو داخلی به عوامل بهینه‌سازی داخلی سایت اشاره دارد و سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو استاندارد می‌سازد. عناصر مهم این بخش شامل:

کلمات کلیدی (Keywords)

هر صفحه دارای یک هدف و موضوع مشخص است که با استفاده از کلمات کلیدی می‌توانیم محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال دهیم. برای مثال صفحه یک محصول مانند دوربین عکاسی شامل تنوعی از کلمات (لنز دوربین، لوازم جانبی دوربین و…) است که در متن، عکس (ALT Tags) و عناصر HTML قرار گرفته‌اند.

تگ عنوان (Title Tags)

عنوان صفحه در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) و همچنین تب مرورگرتان قابل مشاهده است. این یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین سیگنال‌ها به شمار می‌رود و شامل کلمه کلیدی و اگر مایل هستید برند کسب‌وکارتان باشد. برای جدا کردن برند از عنوان صفحه از – _ | » « استفاده کنید.

تگ Header tags) H)

بیشتر صفحات وب به چند بخش و سرفصل تقسیم می‌شوند که با تگ‌های h نمایش می‌یابند. تگ <h1> می‌تواند شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و دیگر تگ‌ها شامل h2 تا h6 دارای کلمات مترادف باشند.

بهینه‌سازی محتوا (Content Optimization)

محتوای صفحه و مقاله شما باید حاوی کلمه کلیدی اصلی و حداقل با طول 300 کلمه باشد. اگر مدام محتوای بی‌کیفیت و کوتاه انتشار دهید ممکن است به خاطر ارائه محتوای نازک (thin content) تحت مجازات الگورتیم گوگل پاندا قرار بگیرید.

لینک‌های داخلی (Internal Linking)

منو و لینک‌های ناوبری (navigation bars) باعث می‌شود که بتوانید مهم‌ترین بخش‌ها و دسته‌های سایت خود را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کنید. بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینک‌ها اطمینان حاصل کنید. همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان ارتباط با بخش‌ها و دیگر مقالات مرتبط فراهم است حتماً لینک داخلی را مد نظر داشته باشید.

ساختار آدرس‌ها (SEO-Friendly URL)

ساختار URL مهم است زیرا کمک می‌کند تا موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند. با قرار گرفتن کلمه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران نیز می‌توانند محتوای آن را حدس بزنند. بهتر است از حروف ربط مانند (با، را، or ،in و…) و اعداد و سمبل‌ها در ساختار آدرس اینترنتی استفاده نکنید.

انتخاب نام و توصیف تصاویر (Alt Tags)

تصاویر شما باید از طریق تگ Alt بهینه‌سازی و قابل توصیف بشوند. اگر عکس روی هاست مربوط به خود سایت آپلود می‌شود نام آن نیز باید گویای محتوای تصویر باشد.

همچنین:

  • مطمئن شوید که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد باشد.
  • مطمئن شوید که سایت شما برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگر دستگاه‌ها بهینه و واکنش‌گرا (Responsive) است.
  • مطمئن شوید صفحات سایت شما با سرعت مناسبی بارگذاری می‌شود. سرعت سایت یکی از عوامل مهم در رتبه‌‌بندی و حتی موجب کم یا زیاد شدن نرخ خروج از سایت (Bounce rate) است.

بهینه‌سازی برونی سایت یا سئو خارج از سایت چیست؟ (Off-Page SEO)

علاوه بر تغییراتی که شما می‌توانید با رعایت استانداردهای On-Page جهت قرار‌گیری بالاتر در SERPs برای سایت‌تان لحاظ کنید عوامل دیگری نیز در این رتبه‌بندی تاثیرگذار هستند که در دسته سئو خارج سایت (Off-Page) قرار می‌گیرند. برخلاف سئو داخل سایت، بهینه‌سازی برونی سایت کاملاً خارج از سایت اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • لینک بیلدینگ (Link Building)
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Social Media)
  • فعالیت در شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)

لینک بیلدینگ (Link Building)

لینک بیلدینگ به معنای ارائه راهکارهایی جهت دریافت لینک از دیگر سایت‌ها است. محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین عامل رتبه‌بندی در بهینه‌سازی خارجی به شمار می‌رود. یکی از بهترین روش‌های دریافت لینک، تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند است. به عنوان مثال هر کسی دوست دارد می‌تواند این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارد یا از وبلاگ و سایت خود به این مقاله و منبع لینک بدهد. در واقع با این‌کار به موتورهای جستجو می‌گویم این صفحه دارای اطلاعات معتبر و مفید است. از روش‌های دیگر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • وبلاگ نویسی
  • کامنت‌گذاری در سایت‌ها
  • ارسال پست در انجمن‌ها
  • ثبت سایت در دایرکتوری‌
  • شرکت در سایت‌های پرسش و پاسخ
  • و…

شبکه‌های اجتماعی (Social Media)

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بخشی از استراتژی شما در بهینه‌سازی خارج سایت به شمار بروند و همچنین شکلی از لینک بیلدینگ داشته باشند. لازم به ذکر است که تقریباً همه لینک‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌شود خصوصیت NOFOLLOW دارند اما به این معنا نیست که هیچ ارزشی نداشته باشند. ایجاد پروفایل و به اشتراک‌گذاری مقالات از جمله کارهایی است که می‌توان در سوشال مدیا انجام داد.

شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)

سوشال بوکمارک‌ها جزو شبکه‌های اجتماعی هستند که کاربران می‌توانند آدرس صفحاتی که علاقه دارند را ذخیره کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. این روش می‌تواند در ترافیک ورودی هم تاثیر‌گذار باشد. با توجه به زمینه فعالیت‌تان می‌توانید در شبکه‌های reddit.com – stumbleupon.com – scoop.it – delicious.com عضو شوید.

تکنیک‌های سئو (SEO techniques)

تکنیک‌های بهینه سازی سایت به دو بخش کلی تقسیم شده‌اند:

  • بهینه‌سازی کلاه سفید (White Hat SEO): شامل تکنیک‌های که موتورهای جستجو به عنوان بخشی از یک طراحی خوب و مفید برای کاربران تلقی می‌کنند.
  • بهینه‌سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO): شامل روش‌هایی است که موتورهای جستجو آنها را تایید نمی‌کنند و در تلاش برای به حداقل رساندن اثرات آنها هستند. این تکنیک‌ها به عنوان اسپم هم شناخته می‌شوند.

بهینه‌سازی کلاه سفید (White Hat SEO)

تکنیک‌‌های سئو در این بخش دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • با دستورالعمل‌ و استانداردهای موتورهای جستجو مطابقت دارند.
  • محتوای نازک و کپی شده (Duplicate content) ارائه نمی‌شود.
  • تضمین می‌کند که محتوای تولید شده برای کاربران ایجاد شده است و نه صرفاً برای موتورهای جستجو.
  • تضمین می‌کند محتوای که یک موتور جستجو ایندکس می‌کند همان محتوای باشد که هنگام ورود کاربر از طریق موتور‌های جستجو مشاهده می‌کند.

بهینه‌سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO)

تکنیک‌‌های سئو کلاه سیاه بر این اساس شناخته می‌شوند:

  • تلاش برای بهبود رتبه با فریب و برخلاف رویه‌های موتورهای جستجو.
  • هدایت از یک صفحه که مخصوص موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است به صفحه دیگر.
  • هدایت کاربران به یک صفحه که محتوای آن متفاوت از محتوای نشان داده شده در موتورهای جستجو است.
  • مخفی کردن متن‌ها، استفاده از رنگ پس‌زمینه برای متن یا لینک‌ها، استفاده از فونت ریز و کوچک که کاربر قادر به خواندن متن نیست.
  • استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) و قرار دادن کلمات کلیدی بی‌ربط به محتوای سایت.
  • ایجاد صفحات با کیفیت پایین و محتوای بسیار کم که با کلمه کلیدی و لینک‌های زیادی پُر شده‌اند.

بطورکلی هدف سئو کلاه سفید جلب رضایت کاربر و خشنود نگه داشتن آن است. اما در سئو کلاه سیاه صرفاً برای کسب رتبه در موتورهای جستجو تلاش می‌شود.

ابزارهای سئو (SEO Tools)

اما بعد از اینکه در مورد سئو و روش‌های تاثیرگذار در رتبه بندی موتورهای جستجو خواندید اکنون نیاز به ابزارهایی دارید که به شما در تحلیل و آنالیز وب سایت کمک کند. به کمک این ابزارها می‌توانید عملکرد خود و رقیب‌تان را در هر لحظه مورد بررسی قرار دهید.

Google Analytics

اگر شما واقعاً در SEO قدم گذاشته‌اید، گوگل آنالیتیکس غیرقابل انکار است. مشاهده صفحاتی که بیشترین ورودی و کلیک را از گوگل داشته‌اند، نرخ خروج از سایت، تحلیل ترافیک و درصد ورودی از طریق موتور جستجو تنها بخشی از اطلاعات مفیدی است که آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد.

Google Search Console

کنسول جستجوی گوگل (GSC) مجموعه‌ای از ابزارهای مفید است که مستقیم از سوی گوگل جهت کمک به مدیران سایت ارائه شده است. شما می‌توانید محتوای تکراری، وضعیت ایندکس صفحات و نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو و… را مشاهده و بررسی کنید.

Google Keyword Planner

ابزاری از سوی گوگل برای کشف و انتخاب کلمات کلیدی مناسب جهت فرآیند سئو یا کمپین‌های تبلیغات اینترنتی و مشاهده میزان جستجو کلمات مد نظر در بازه زمانی خاص. در نظر داشته باشید برای دسترسی به این ابزار به VPN نیاز دارید.

Google Mobile-Friendly Test

گوگل اهمیت زیادی برای سایت‌های که با رزولوشن‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف تطبیق‌پذیر و واکنش‌گرا است قائل می‌شود. ابزار تست سایت برای موبایل وضعیت سایت شما را در این مورد نشان می‌هد.

Google PageSpeed Insights

سرعت بارگذاری سایت یکی دیگر از عوامل رتبه‌بندی است. ابزار تست سرعت گوگل به شما می‌گویید یک سایت با سرعت خرگوش دارید یا سایتی شبیه لاک پشت! همچنین جهت افزایش سرعت سایت پیشنهاداتی نیز به شما ارائه می‌شود.

Browseo

یک ابزار عالی برای مشاهده سایت به روش عنکبوت‌ موتورهای جستجو که با آن وضعیت نمایش محتوا و لینک‌های قابل دسترسی را می‌توان دید. اگر بخشی از محتوا یا لینک‌های شما در Browseo.net نمایش داده نشد برای رفع آن سریع‌تر اقدام کنید.

Open Site Explorer

سایت اکسپلورر ابزاری برای شناسایی و نمایش لینک‌ها است. این ابزار توسط شرکت MOZ توسعه یافته است و در بخش Off-site حسابی به شما کمک می‌کند. دقت کنید که برخی ویژگی‌های پایه به صورت رایگان ارائه شده است و برای قسمت پیشرفته و دریافت گزارش نیاز به حساب کاربری دارید.

ترافیک حاصل از سمت موتورهای جستجو هنوز هم بهترین نوع جذب بازدیدکننده و مشتری برای سایت به شمار می‌رود و می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک کسب‌ و کار آنلاین شود. مهم است که برای کسب سهم در این حوزه برنامه‌‌ریزی و استراتژی مناسب را پیش بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا