آشنایی و تست استپر موتور

در اتومبیل های مجهز به موتور انژکتوری، زمانی که پدال گاز فشرده نیست، دریچه گاز کاملاً بسته می شود. در این حالت برای روشن ماندن موتور در دور آرام، لازم است از یک مسیر انحرافی هوای مورد نیاز سیلندرها تامین شود. استپر موتور قطعه ای است که سر راه این مسیر انحرافی نصب شده و میزان هوای ورودی را تنظیم می کند تا دور موتور در حالت در جا در محدوده 750 تا 850 دور در دقیقه ثابت بماند. خرابی استپر موتور می تواند منجر به سخت روشن شدن موتور، خاموش شدن موتور در حالت در جا و نوسان دور موتور در حالت در جا شود.

عملکرد استپر موتور توسط ECU کنترل می گردد. تاثیر عملکرد استپر موتور تنها در دور آرام است و تاثیری در شتاب و کشش اتومبیل ندارد. اتومبیل های مجهز به دریچه گاز برقی فاقد استپر موتور هستند و هوای مورد نیاز دور آرام از طریق دریچه گاز تامین می شود.

چند نکته مهم در زمینه استپر عبارتند از:

  • استپر موتور قطعه حساس و ظریفی است و باز و بستن غیر اصولی آن موجب بروز خرابی یا اختلال عملکرد می شود. اگر کارکرد خودرو زیاد است و یا نوسان دور موتور مشاهده می شود، می توان استپر موتور را که کنار دریچه گاز قرار دارد با احتیاط باز کرده و بدون دست زدن به محور متحرک، با اسپری مخصوص در حالی که نوک محور به سمت پایین است، تمیز نمود. محفظه قرارگیری استپر موتور هم باید با تینر یا اسپری مخصوص تمیز شود. لازم است به سلامت واشر اورینگ هم توجه کنیم زیرا خرابی اورینگ محل نصب استپر موتور موجب نوسان دور موتور خواهد شد.
  • اگر خودرو به دلیل خرابی استپر موتور روشن نشد، کافی است با کمی فشردن پدال گاز، استارت زده و خودرو را به تعمیرگاه رساند.
  • اگر موتور در هر بار توقف خاموش می شود، کافی است بطور موقت با کمی سفت کردن سیم گاز (از درون کاپوت) و افزایش دور آرام، مشکل را حل کرد. برای اینکار باید خار سیم گاز را آزاد کرد، کمی سیم گاز را به عقب کشید و دوباره خار مربوطه را جا زد. بعد از تعویض استپر موتور لازم است سه بار سوئیچ را باز و بسته کرده و هر بار 30 ثانیه صبر کرد و سپس استارت زده شود تا استپر جدید برای ECU تعریف شود.
  • برای تست استپر موتور به عملکرد آن در دور آرام توجه می کنیم. برای این آزمایش، موتور باید گرم باشد. خودرو را در دنده 5 قرار داده و پدال کلاچ را بسیار آرام تا نیمه (بدون فشردن پدال گاز) بالا می آوریم. ابتدا دور موتور کمی افت می کند، اما اگر استپر سالم باشد افت دور موتور جبران شده و دوباره باید به حدود 850 دور در دقیقه باز گردد. در این لحظه اگر دوباره پدال کلاچ تا آخر فشرده شود برای یک لحظه دور موتور کمی افزایش و سپس کاهش می یابد. در صورتی که رفتار خودرو غیر از این بود یا موتور خاموش شد استپر موتور معیوب است.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «آشنایی و تست استپر موتور»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

‫5 دیدگاه

  1. سلام. من پراید مدل ۹۷ دارم. در هنگام خلاص کردن خودرو در حال حرکت گاز من نوسان دارد بین ۱ تا ۱.۵ و این که در حین حرکت با دنده ۱ اگه پایم رو از کلاچ بردارم ماشین میلرزه و حالت پرتابی به سمت جلو دارد. در هنگام توقف فقط با ترمز کردن میزان گاز من پایین از ۱ می آیید. در کل پاییم روی کلاچه. کلا من کلافه شدم. نمایندگی هم بردم چون ماشین گارانتی داره جواب سربالایی میدهند. لطفا کمک کنید. در ضمن هیچ چیزی تعویض نکردم..

  2. پژو 405 مدل 86 که 170 هزار کار کرده – استپر موتور فابریک خودشه بعد از 10 سال گفتم تمیزش کنم بازش کردم دیدم خیلی کثیفه و بعد از تمیز کردن استپر متوجه شدم لبه ی پایین نوکش ساییدگی داره… دور موتور قبل از تمیز کردن حدود 1250 بود و نوسان نداشت ولی الان حدود 800 هست و بین 800 تا 1000 نوسان داره و یکم لرزش موتور درجا بالا رفته… ممکنه چون تمیز شده تاثیر ساییدگی خودشو نشون میده؟؟ – اورنگ مشکلی نداشت – استپر و محل قرارگیری کاملا تمیز – برای تنظیم استپر قبل از استارت زدن سوئیچو چند بار با فاصله ی 10 ثانیه باز و بسته کردم – خود استپر هم سالم کار میکنه.

  3. عرض سلام و ادب
    بنده یه ماشین پراید دارم مدل ۸۸ با سیستم زیمنس
    تمام ماشین های پراید در حالت دنده ۵ با دور موتور حدودا ۳هزار دور سرعت انها به ۱۲۰ کیلومتر میرسه در حالی که ماشین من با دنده ۵ و دور ۳هزار سرعتش به ۱۰۰ کیلومتر میرسه و اگر بخوام با سرعت ۱۲۰ کیلومتر حرکت کنم دور موتور باید به حدودا ۳.۸ برسونم
    سنسور های سرعت، کیلومتر، میل سوپاپ، رله دوبل رو هم تعویض کردم.
    لطفا کمکم کنید تا این عیب رو حل کنم
    ممنونم. خدا خیرتون بده

    1. سرعت بیشتر از 100 تا برای پراید خطرناکه.
      نیازی به رفع این مشکل نیست.
      موفق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا